Eelmises muinasreisikirjas oli juttu Rävalast, mis asus umbes praeguse Harju maakonna alal. Nagu juba siis öeldud, oli muinasajal ka oma Harjumaa täiesti olemas. Rävala lõunanaabrina paiknes ta alal, mis tänapäeval jääb suuresti Rapla maakonna piiridesse – vaid Kose kant kuulub tänasesse Harju maakonda. Keskaja alguses sulasid Rävala ja Harju omavahel kokku üheks suureks Harjumaaks. 28. juunil kasutasin suurepärast võimalust kolada koos rännukaaslastega natuke Muinas-Harjumaal ringi. Terve maa ühe päevaga läbi kimamine olnuks isegi hoolika külastuspaikade valiku korral kaunis vaevaline ettevõtmine, seepärast koondasime tähelepanu Harju põhjaosale, Lohu ja Angerja ümbruskondadele.
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis
on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
Taani
Hindamisraamatu Väike Eestimaa nimistu sõnul olnud Harjus (In Harriæn) kolm kihelkonda kokku 1200 adramaaga. Suur
Eestimaa nimistu, kus on täpsemad andmed iga kirjapandud Põhja-Eesti küla
kohta, ei maini aga millegipärast nimeliselt ühtegi Harjumaa kihelkonda,
mistõttu valitsevad ajaloolaste seas sel teemal suured küsimärgid. Medievist
Kersti Markus on muinaskihelkondade olemasolu Harjus lausa väikest viisi
kahtluse alla seadnud – isegi kui nad tegelikult ikkagi olemas olid, ei
vastanud nad 13. sajandi alguses loodud kirikukihelkondadega, millest vanimad
olid Hageri ja Kose. Kose asus kaugel Harjumaa idaosas ning Hagerigi polnud sel
ajal teab mis tõmbekeskus, vaid jäi toonase Põhja-Harju pealinna valduste
ääremaale. Suisa kummaline on Eesti vägevaima kantsi Varbola asukoht kuskil
Harju lääneservas, mis ei tundu sellise suurekaliibrilise linnusemüraka jaoks
olevat sugugi paslik paik. Palju mõistlikum oleks ju, kui Varbola asuks
väärikalt keset maad, ümber tiirutamas tillukesed satelliitkülad ja –talud,
põlispõllud ja karjamaad. Aga ei. Millegipärast näib Varbola küklooplik
ringvall olevat kokku veetud kuhugi täiesti kolkasse, kolme muinasmaa (Harju,
Rävala ja Läänemaa) piiri äärde, kus ümberringi on suured metsad. On oletatud,
et Varbola linnuse võisid ehitada mitu kihelkonda või isegi maakonda kamba peale.
K. Markus oletas, et tegelikult polnud see Varbola midagi nii maade piiri peal,
nagu näitab Taani Hindamisraamat, vaid et selle koostajad ajasid kõik segamini
ja tegid üleüldse kelbast ning tegelikult võisid Varbola maad ulatuda ka seni arvatavast
oluliselt lääne poole. Enamgi veel – ta arvas, et Varbola ei pruukinud olla
kohaliku võimumehe residents, nagu näiteks Lohu või Keava, vaid kauplemiskeskus,
kuhu oli praktiliselt igaühel lubatud tulla omi tähtsaid asju ajama.
Peatumata Varbola
hingeelul põhjalikumalt – seal käimise ja sellest jutustamise jätan mõneks
teiseks homseks –, võtaksingi ette Lohu. Selles külas on teineteise ligidal
koguni kaks muinaslinnust pluss nende kõrval ulatuslik asulakoht. Ehkki Varbola
oli väga võimas, polnud ka Lohu sugugi papist tehtud. Vanal ajal oli tema nimi Lone (ka Loal), suupäraselt Loone, millena teda ka praegu tuntakse. Loonekad
olid end päris mõnusalt Keila jõe äärde sisse seadnud. Lohu küla [1] venis
lausa enam kui poole kilomeetri pikkuse soolikana Keila vasakkaldal, alates
põhjas umbkaudu Jaanilinna viiva silla ja teadetetahvli juurest (mis on sinna
hiljem püsti pandud) ning küündides lõunas Lohu mõisa hooneteni välja. Mõni ime
siis, et Henrik nimetab Loonet oma kroonikas „suureks külaks, mis on oja ääres
keset maad“. Taani Hindamisraamatu kirjade järele oli külal 27 adramaad, nii et
tõsi mis tõsi, tõesti suur ning rahva- ja põllurohke. Preester Henrikul oli
muide 1216. aastal hea võimalus ise Loonel ära käia. Ta osales ristisõdijate
rüüsteretkel Harjus ning pärast väsitavat, ent jumalale meelepärast tapatööd kogunes
vägi kolmeks päevaks Loonele puhkama, kust oli hea jätkata harjumuseks saanud
vägivallatsemist ümberkaudsete alade kallal. Henriku reisikirjeldus Lohult on
iseenesest võrdlemisi napp, ta märkis detailse vandaalitsemisaruande juures
vaid, et suur Loone küla asub oja ääres keset maad. Mina Keila jõge päris ojaks
ei peaks, aga vool on tal Lohu juures küll nati nõrgavõitu. Veel üks kord pidi
Lohu võõrustama rüüstajate laagrit 1220. aastal.
(Lohu muinasasula koht. Omaaegsed 27 adramaad vihast kultuurmaastikku kipuvad aegamööda veidi võssa kasvama)
(Lohu muinasasula koht vol. 2. Puude taga mustendavad Keila jõe laisad vood)
Lohu kaks linnust
on küla põhjaosas, üks ühel, teine teisel pool jõekallast, ehkki mitte päris
teineteise vastas – neid lahutab umbes 150–200 meetrit. Vanem neist, Lohu II
linnus [2], on lõunapoolsem ning kohe muinasküla külje all. Umbes 1000 m2
suurust nelinurkset õueala piirab lõunas kividest laotud vall. Pikka aega oli
ta maailma jaoks unustatud ning alles kuulus linnusteuurija Evald Tõnisson
leidis ta 1974. aastal taas üles. Kohe sel ja järgmiselgi aastal uuris ta oma avastust
põhjalikumalt, kaevates valli ja jupike hoovialast. Potikillud viitavad, et
kants pandi püsti viikingiajal, umbes 10.–11. sajandil. Esialgul oli ta ainuke
linnus Lohul. Vall oli laotud peamiselt paeplaatidest ja raudkividest,
kiviseina sisekülje vastu ehitati arvatavasti 12. sajandil palkhooned, mis olid
mõeldud ühekorraga nii elamuks kui ka kaitseks. Nii nagu paljudel-paljudel muinaslinnustel,
lõi tulenuhtlus valjult ka Lohu II linnust. Võimalik, et isegi korduvalt.
(Muinasasula kõrval peidab end puude vahel vana viikingiajal ehitatud Lohu II linnamägi. Lisaks madalale vallile reedab tema asukoha valge muinsuskaitsetahvel)
(Vana linnuse väike hoov karjub vikati järele. Nagu fotolt igakülgselt näha, ei lähe vikatiga niitmine tänapäeva noorusele enam põrmugi korda)
(Lohu II linnuse lõunapoolne vall koos entusiastlike muinashuvilistega. Vallil on veel nii palju kõrgust säilinud, et hooletu ronija saaks oma kauaoodatud trauma kätte)
Olgugi et Lohu
I linnuse [3] ehitusaeg on veel kaunis segane peatükk meie suurejoonelise
esiajaloo annaalides, võib 12. sajand olla selleks üsna usutav. Krunt valiti Keila
jõe paremkaldale, küla ja vana linnuse suhtes vastaskaldale. Paras plats –
umbes 6500 m2 – ümbritseti kividest ja palkidest ringmüüriga,
millest on jäänud veel nüüdki mitme meetri kõrgused vallid. Ühes nurgas, kus
ringvall hetkeks katkeb, asus nähtavasti värav ja selle kõrval, valli kõrgeimas
otsas, kaitsetorn. Väljakaevamisi on linnuse peal tehtud vähe. 1914. aasta
kaevamiste käigus leiti katkiläinud nõude tükke, kirves ja vööpannal. Tänavu
(2015) nokitseti veidi valli otsa väravakäigu juures. Mulla sees paljastuvad
kivid pärinevad nähtavasti mingitest muistsetest ehitistest. On arvatud, et
vana linnustki ei visatud uue valmides minema, vaid muudeti suure linnuse eelkindlustuseks.
(Lohu I linnus on nii suur, et korraga jääb fotole heal juhul ainult pool. Teist poolt peate endale ette kujutada, omalt poolt kinnitan, et ta on ka tegelikult olemas)
(Valli kõige kõrgema otsa juures on arvatavasti vanasti olnud väravakoht. Igatahes praegu on ta seal)
(Nagu näha, pole linnusemüüre laotud õhust ja armastusest, vaid paeplaatidest, sekka ka mulda. Müüriladujad tegid väsimatut tööd, suus sülje-, vere- ja oksemaik)
(Salapärased raudkivid rohukamara all. Ehitus, mis muud. Foto: T. Erik)
13. sajandi
alguseks kuulus Lohu Harjumaa ja kogu Põhja-Eesti tugevamate linnuste sekka,
nii et ristisõdijatel tuli ta oma vallutusplaanidesse arvata. 1216. ja 1220. aasta
rüüsteretkede ajal nad vist siiski linnust veel ei puutunud, küll aga 1224.
aasta alguses, mil ristisõdijad riialastest mõõgavendadeni ning liivlastest
lätlasteni läksid kogu vahmiiliga vahepeal ülestõusnud eestlaste linnuseid
uuesti ära võtma. Esialgu tahtsid nad minna küll Tartu peale, aga kellelgi tuli
poole peal meelde, et Põhja-Eestis on konkurendid taanlased väga hädas ja selle
peale tehti plaanid käigult ümber ning marsiti Harjumaale. Loone linnuse all
käis piiramine ja taplus kaks nädalat ning selle aja jooksul läksid piirajatel
käiku ammud, patarellid ja piiramistorn. Viimase jaoks kaevati linnusevalli
kõige kõrgemat kohta, arvatavasti värava kõrval oleva torni juurest, kuni
tekkis hirm, et kogu kaitsekupatus võib laiali pudeneda. Kaela langenud
raskuste tõttu pidid linnuse kaitsjad viimaks alla andma, neile kingiti küll
elu, ent kogu varandus – hobused, härjad ja muud kariloomad, vara, raha ja
riided – võeti ära ning linnusele pandi tuli otsa. Taanlased olevat ootamatu
abi peale muidugi väga rõõmsad olnud.
Aga siin tuleb
mängu tilluke detail, mis paneb kahtlema, kas Henrik ikka päris kõike nii kirja
pani, nagu asjad päriselt aset leidsid või lubas ta aeg-ajalt kontrollimata
infol oma ajaraamatusse pesa punuda. Lohu linnuse juures pole seda piiramise
ajal toimunud suurejoonelist vallikaevamist kuskil eriti näha. Teisiti on lugu
Harjumaa lõunaosas oleva Keava linnamäega. Seal on küll üht perve tublisti kraabitud
ning võib-olla, et suisa selsinatsel 1224. aastal. Nii ongi ajaloolaste ja
arheoloogide sekka siginenud kahtlus, et Henrik äkki ei räägigi igal pool
sulakulda ja haljast hõbedat, vaid on paiguti häma ajanud. Aga eksimine on
inimlik. Vähemalt mainis ta paari lausega, et (nõndanimetatud) Loone piiramise
ajal käisid osad sakslaste sõjaväest kolme väiksema läheduses paikneva linnuse
juures ähvardamas ja kolli tegemas, mille peale neile palju makse ja vaipu
anti. Nii et ehk ajas kroonik midagi omavahel segamini ning Lohu asemel piirati
ägedalt hoopis Keavat. Mis oleksid need lähikonna kolm väiksemat, aga vaipaderikast
linnust, jääb suureks ajaloo müsteeriumiks.
Uuema aja
lohulased on linnuse õue leidnud olevat sobiliku jaanitule tegemiseks ning
seega kutsutakse linnust praegu vahel ka Jaanilinnaks. Pidagem siis meeles, et
see nimi ei tule väga suure tõenäosusega mingist muistsest Jaani-nimelisest
linnusepealikust...
(1930. aastatel pandi paljudele linnustele pronksist kaardid, kus on kõik selleks ajaks teadaolevad linnusekohad peal. Oleks nad üles pandud näiteks 1200. aasta paiku, oleks ristisõdijad olnud sulavõis - üksainuke selline kaart võimaldanuks sõjakäike linnuste ja maade peale kümneid kordi lihtsamalt planeerida ja läbi viia. Foto: T. Erik)
Aga lähme edasi! Need,
kes arvavad, et Kohilast ida pool pole suurt midagi vaadata – mitte, et ma
selliseid inimesi isiklikult kohanud oleks –, eksivad rängalt. Angerja ja
Pahkla külade kandis on lahtise meelega maadeavastajal kogeda palju põnevat. Pahkla
taga metsades on mitu saunast suuremat rändrahnu (sh Pahkla Suurkivi ehk niinimet Eestimaa kivide
kuningas), mida me fanaatiliste kiviuurijatena pidime ilmtingimata ära nägema, peale
ronimisest või sisse pugemisest kõnelemata. Ka vaatasime ühes taluhoovis
ilutseva keskaegse vasallilinnuse varemeid ning heitsime põgusa pilgu pealtnäha
ilmetule rohumaale ja mingitele põllumajandus/tootmishoonetele. Mõnisada aastat
tagasi olid siin kellegi kodud, praeguseks on see väli saanud nimeks Angerja
asulakoht [4]. Eks selliseid kunagiste talude ja külade kultuurkihte ole
meie maal leitud palju-palju ning nende read täienevad iga aastaga.
(Trepi kasutamine ei tulnud paratamatult kõne alla. Õnneks pakub samblik arvukaid võimalusi ronimiseks. Võite kodus järgi proovida. Fotod: T: Erik)
Angerja oli suur
ja jõukas, Taani Hindamisraamatu järgi kuulus Angær-ile 25 adramaad –peaaegu sama palju kui Lohule. Osa tema
rikkustest on jõudnud meie päevadessegi. Üks 12.–13. sajandi aare leiti kuuekümnendatel,
teine 1986. aastal. Vanem leid oli esindatud koosseisus kaksteist
hoburaudsõlge, üks punutud käevõru, üks kaelavõru tükk ja üks sõrmuselaadne
toode. Teisena leitud aare, kaks laia ilusasti kaunitatud hõbekäevõru ning kaks
hõbedast sõlge, oli maha maetud savipoti sees – küllap oli omanikul kavas oma
varandus millalgi veel üles kaevata, ent õnnetu saatuse tõttu läks kõik teisiti.
(Kiviaia taga algab Angerja muinasasula. Parempoolses servas piiluva küüni ehitamisel leiti hõbeaare ning iidne tarease)
1986. aastal
tehti ka Kohila sovhoosi uue heinaküüni ehitamise tõttu asulakoha
kultuurkihilaigu peal päästekaevamised. Maa sees peitus muinasaja loojangu majavundament,
mis lubas ette kujutada, kuidas toona üleüldse elati. Talumuuseumitest tuntud avar
rehielamu on hulga noorem leiutis, muinaselamud olid väikesed ristpalktarekesed.
Näiteks Angerjalt leitud maja mõõtmed olid vundamendikivide järgi otsustades
3,5 x 3,7 m. Lisaks kogu majapidamismammona ja laste-loomade-emalehmalellepoegadele
pidi tuppa ära mahtuma ka kerisahi, mille jäänused ühest nurgast leiti. Ega
ruumi sellises majas just üleliia polnud, aga esiteks olid elanikud nähtavasti
ise juba harjunud taolise tiheda pead-jalad-koos elustiiliga, teiseks jäid talvised
küttearved talupojamõistusele vastuvõetavatesse piiridesse. Hoone põrandaks oli
mulla peale tallatud savikiht, täpselt samamoodi, nagu näiteks Kagu-Eestis viikingiaegses
Rõugeski oli tavaline praktika. Seinapalgid olid koos katuse ja muu taolisega
rännanud väljakaevamiste ajaks kõige kaduva teed. Sest et ei aeg ei peatu, ei-ei...
Erinevalt
tänapäevasest olukorrast on Angerja kunagi väga ammu olnud tähtis koht. Asulakoha
kaaslaste seas on vähemalt kuus kivikalmet, üle tosina lohukivi ning lähikonnas
veel paar püha allikat. Üheskoos olles ei hakka neil sel igikestval ajarännakul
kunagi igav. Seni on nad vastu pidanud – kes sajandeid, kes aastatuhandeid. Ja
kui kõik läheb plaanikohaselt, siis kestavad nad Aegade Lõpuni.
2 arvamist :
Valik kirjandust:
Valter Lang. Baltimaade pronksi- ja rauaaeg. Tartu, 2007.
Valter Lang, Heiki Valk. An Archaeological Reading of the Chronicle of Henry of Livonia: Events, Traces, Contexts and Interpretations. – Crusading and Chronicle Writing on the Medieval Baltic Frontier. A Companion to the Chronicle of Henry of Livonia. Farnham – Burlington, 2011.
Kersti Markus. Kuhu kadus Hertele kirik? Mõtteid Harjumaa haldusstruktuurist 13. sajandil. – Kunstiteaduslikke Uurimusi, 2007, 1–2 (16).
Ülle Tamla, Heiki Valk. Der Zweite Silberschatz und die Gebäudeunterlage vom Siedlungsplatz Angerja. – Teaduste Akadeemia Toimetised. Ühiskonnateadused, 1987, 36, 4.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Vanad sõbrad Henriku Liivimaa Kroonika ning Paul Johanseni raamat Taani Hindamisraamatust muidugi ka.
Tere
su juttu on isegi faktide põhjal väga huvitavalt ja humoorikalt kirjutatud, et kordki igav ei hakabud. Peaksid tõesti ka giidiks hakkama ;-)
Post a Comment