Pärast meeldivat talvist ringkäiku Tartus suunasin oma pilgu teisele poole Emajõge. Seal, minu jaoks vastaskaldal algas ennevanasti Jogentagana ehk tänapäeva maakeeli Jõetaguse maa.
Nime Iogentagania on kirja pannud Eesti
muinashaldusandmete publitseerimise grand
old man preester Henrik 13. sajandi hakul. Sealt on see uuel ajal moondunud
meile veidi suupärasemaks Jogentaganaks, ent olen näinud ka variante „Joentagan“,
„Jogentagan“, „Jõgentagana“ ja nii edasi. Tähendus jääb siiski muutumatuks –
tegemist on maa-alaga, mis jääb Ugandi poolt vaadatuna teisele poole jõge. Kasutan
siin ise traditsioonist (loe: mugavusest ja laiskusest) lähtuvalt varianti
Jogentagana; nii kõlab ka ägedalt arhailiselt (loe: eksootika müüb). Teistes
vanades allikates pole nime seni kohanud ning pärast maa vallutust kadus see
ilmselt sootuks ära.
Jogentagana maad ulatusid
Emajõe põhjakaldal nähtavasti hilisema Tartu-Maarja kihelkonna, enamiku Äksi
kihelkonna ning Maarja-Magdaleena kihelkonna lõunaosa aladele. Millised need
piirid täpsemalt olid, seda ei oska Jogentagana puhul ilmselt keegi enam öelda
(sama kehtib ka teiste muinasmaade kohta). Leidub ka arvamusi, et Emajõe vasakkallas
võis kuuluda hoopis suure Ugandi alla, mistap pole mõnedel kaartidel
Jogentaganat eraldi üldse välja toodud. Aga meie usume Jogentagana vääramatusse
rippumatusse!
Ääremärkusena
toon välja, et hoolimata meie ajalookirjutuses juurdunud harjumusest nimetada
Eesti ala muinasaja lõpu haldusüksuseid maakondadeks, mis omakorda jagunesid
kihelkondadeks, ei ole otsesõnalisi tõendeid, mis seda kinnitaksid. Henrik,
kelle kroonikat minagi ikka ja jälle refereerin, pruukis ladinakeelses tekstis
termineid „provincia“ ja „terra“ ning et mitte minna liiga üksikasjalikuks,
kasutan siin ise lihtsalt sõna „maa“, millel võib olla väga paljusid
tähendusvarjundeid, ent jääb siiski piisavalt neutraalseks. Vaevalt et kõik
need maad alates pisikesest Mõhust kuni lahmakate Ugandi ja Sakalani omavahel
samaväärsed olid.
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis
on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
23. veebruari
hommikupoolikul oli just selline päikesepaisteline varakevadine ilm, et teha
üks tilluke tiir paikades, mis Jogentaganast ja selle kunagisest eluolust võiksid
üht-teist pajatada. Alustasin Lähtest. Siinkandis algab Vooremaa lainetav
pinnamood ning Lähte keskusest vaid mõnisada meetrit idas asub vana
kruusakarjäär, mille põhjas on tänapäeval järv. Karjääri kõrval on aga
Palalinn [1]. Mu daamid ja härrad, astugem sisse ja heitkem pilk selle bulvaritele
ja puiesteedele!
(Kohe-kohe hakkab paistma. Näe, seal puude taga algabki Palalinn!)
Tutvumine ei võta
kaua aega, sest Palalinn on üsna väike, isegi muinaslinnade seisukohast. Ühest
otsast teise jalutamiseks kulub vähem kui pool minutit. Vanadel aegadel polnud
linn mitte selline suur ja lai arvukate majade ja tänavarägastikuga asula, nagu
me tänapäeval ette kujutame, vaid näiteks mäele või neemikuotsale ehitatud
linnus, mis oli piiratud tara, vallide või kraavidega. Linnus võis olla
mõõtmetelt päris tilluke, kuid oli sellegipoolest kaasaegsete jaoks linn mis
linn. Lähte Palalinn on just säärane – Sootaga voorest väljasopistuval
neemikul, olles ühest küljest ülejäänud voorest eraldatud valli ja kraaviga,
nii et linnuserahvas sai nautida mõnusalt omaette olemist. Kõigil seda luksust
polnud ning nemad pidid elama teisel pool vallikraavi, seal, kus praegu laiub
põld.
(Paremal pool on vall ja selle kõrval, foto keskel, on vallikraav.)
Lähte Palalinn on
sündinud ühel neist suurtest linnustebuumiaegadest, mil iga kõvem vend pidi
endale kantsi üles lööma, nii vägeva ja uhke, nagu võimalused parajasti
lubasid. Väljakaevamistel saadud potikillud ja söestunud tukid viitavad, et
linnust kasutati millalgi I aastatuhande teisel poolel, ajal, mida tänapäeval kutsutakse
eelviikingi- ja viikingiajaks. Muinasaja viimasteks sajanditeks oli Palalinn
ilmselt hüljatud ning muutunud vaid nimeks hilisrauaaja inimeste suul.
Mis puutub
puiesteedesse, siis on Palalinn tõepoolest sarnaselt paljudele oma ea- ja saatusekaaslastele
kaetud puude ja põõsastega. Sisetunne ütleb, et tol hämaral ajal, kui linnamäel
veel inimesed pesitsesid, oli neemik puudest-põõsastest tühi ning ainsad puud linnuses
olid ehituslikel eesmärkidel hukatud ja seina laotud.
Ent rännakem
edasi, kirde poole! Minu järgmiseks sihtmärgiks oli Jogentagana „pealinn“
Saadjärve Kalevipoja säng, mis – imede ime! – samuti on linnamägi [2]. Linnus on
sellel künkal olnud pikka aega ja mitu korda. Esimest korda läksid ehitustööd
käima umbkaudu 2000 aastat tagasi. Siis tuli pikem vahe sisse, kuni kuskil
kuuesajandatel või seitsmesajandatel aastatel otsustati vahepeal unarusse jäänud
mäele taas elu sisse puhuda ning pandi uus linnus püsti. Kuna miski pole
igavene, tuli sedagi linnust aeg-ajalt taas kõpitseda või – kui tundus, et
lihtsam on täitsa uus teha kui vana remontida – maast madalast taas üles lüüa. Seda
enam, et mõnikord juhtus kogu kupatus sootuks maha põlema. Nagu Lähte
Palalinnas, ei mahtunud (või ei lubatud) ka Saadjärve linnamäele kõik inimesed,
vaid suurem jagu rahvast pidi elama mäe jalamil olevas külas. Aga sedasi oli noil
aegadel kombeks mujalgi.
(Saadjärve Kalevipoja säng.)
Hoolimata ajahambast
ja tulekeelest võis linnus täitsa olemas olla ka veel 13. sajandi algul. Nimelt
külastasid 1220. aastal Saadjärve kaks meest, preestrid Henrik (meile juba
tuttav kroonikakirjutaja) ja soome soost Petrus Kaikewalde, kes kohemaid
sealsamas ümberkaudse rahva kokku kutsusid ning 300 inimest ära ristisid. See
töö ilmselt konti ei murdnud, sest preestrid läksid kohe edasi teistesse
Jogentagana küladesse rahvast ristima ning suundusid seejärel põhja poole
Vaigasse. Henrikul oli see põnev ringreis (sai kõvasti reisida ja suhelda
paljude toredate inimestega, no kas pole tore!?) veel mitu aastat hiljemgi
hästi meeles ning ta mainis seda oma hiljem suurt kuulsust kogunud kroonikas.
Mis Saadjärve linnusest ja külast aga edasi sai, sellest ei vaevunud Henrik ega
teised toonased kirjatundjad ridagi üles tähendama, mistõttu võib oletada, et siinset
kohalikku keskust tabas karm ääremaastumine ja tühjenemine ettevõtlikest
inimestest. Jah, juhtus tollalgi!
(Saadjärve linnuse õu kõige kõrgemalt vallilõigult vaadatuna. Pingil oli ka kindlasti linnusepealikul mugav istuda ja oma valdustel silm peal hoida.)
("Jätkem meelde - ilma pauguta me linnust ära ei anna!")
Saadjärvelt
võtsin kursi itta ja suundusin Vedule [3]. Ühe kõrge voore lael asub vana kalmistu,
millest praegu pole küll midagi aimata, kuid see-eest kasvab siin ülimalt
suurejooneline ja kaunis pärnapuu. Kuna teda kunagi pühaks peeti (sealt üks puu
nimesid Püha pärn, ka Riibaku pärn), siis on ta nüüdki ohvripuuna muinsuskaitse
all, ent hoolimata oma mitmesajast eluaastast polnud teda veel olemas, kui
voorele juba esimesed surnud sängitati. 1980. aastatel toimunud väljakaevamistel
leiti viis põletusmatust, millest vanemad võisid pärineda muinasaja lõpust ehk
11.–12. sajandist, hilisemad aga suisa keskajast kuni 15. sajandini välja. Kui muinasajal
oli surnute põletamine väga tavaline ja laialt levinud (et mitte öelda
„igapäevane“) praktika, siis keskajal võisid kirikutegelased surnukeha
tuleriidale paneku peale nina kirtsutama hakata. Viimse kohtupäeva surnute
ülestõusmisel pidi ju igaühel olema keha enam-vähem alles, mida hauast üles
ajada, aga mida sa vaene hing ajad, kui kõik, mis sinust järgi on jäänud, on
vaid peotäis põlenud luutükikesi. Kui vana maarahvas arvas surmajärgsetest
asjadest teisiti kui kirik ning soovis endist viisi oma kadunukese ära
põletada, siis tuli seda teha küllap mõnevõrra varjatumalt. Ja ega siis
keskajalgi kõigil silmi igale poole jätkunud, nii et mõnes kõrvalisemas kohas
sai hämaramad teod ikka ära toimetatud.
(Silt tõestab, et siin asubki Vedu kalme. Teine silt juhib tähelepanu ohvripärnale, mis muidu võib hõlpsasti märkamatuks jääda.)
Ent nähtavasti
juba muinasajal maeti Vedu kalmesse ka põletamata surnuid, nagu näitavad mõned
künnitöödel välja tulnud muinasaegsed ehted. Kas on siin mängus varased
kristluse mõjud, nagu on sageli tagantjärele arvatud, või on põhjus olnud milleski
muus, ent näib, et ühes ja samas külas on ühtesid inimesi maetud põletatult ja
teisi põletamata. Nagu erinevate rahvaste usunditega tutvumine näitab, võisid
muistsedki (teispoolsus-)kujutelmad olla vägagi keerulised ja üksikasjalikud,
aga ainult maetutele otsa vaatamine ei ütle nende kohta veel suurt midagi. Ja
kellelt sa enam küsid... Suurem osa Vedu kalmesse maetutest pärinesid ehete ja
müntide põhjal 16.–18. sajandist, nende seas põletatuid polnud. Millalgi siis hakkas
kalmel sirguma ka väike pärnake, kellest kasvas suur pühapuu.
(Vedu Püha pärn. Ootamas ohverdusi.)
Pöörasin nina
lõunasse. Järgmisena ootas mind Kobratu küla [4]. Kui eelmises muinasmaa-postituses
jõudsin Tarbatu nime süvaanalüüsis loogilise tuletuseni, et muinasajal polnud
Tartus ühtegi tarvast, siis sama mõttekäiku rakendades selgub, et Kobratul
polnud kobrasid. Või siis – äärmisel juhul – kopraid. Ei olnud neid ka praegu. Aga
see-eest on veel üks Vooremaa kõrge küngas, millest on karjäär tubli tüki
küljest hauganud, aga õnneks on veel midagi alles ka. Künkalaele on ennevanasti
ehitatud kivikalme, mille vanust võib ka ehk juba paari milleeniumiga
arvestada. Isegi kui sinna enam surnute maiseid jäänuseid ei sängitatud (aga
millal sellesse kivikalmesse viimati maeti, pole teada), ei kadunud suurtest
kivimürakatest kalme maastikult kusagile ning teadmine pühast matusepaigast kestis
samuti sajandeid edasi.
Millalgi 11. või
12. sajandil hakkas Kobratu rahvas matma vana kivikalme kõrvale. Kaevamistel on
leitud kaks selleaegset matust – surnukehad kenasti hauda sängitatud ning kaasa
pandud üht-teist teises ilmas vajalikku. Ühel (nähtavasti) mehel läks
teispoolsuses tarvis kaht oda, kirvest, mõõka, savinõud ja võib-olla veel
midagi, mis oli aja jooksul hauas ära kõdunenud. Ka väljanägemine pidi sinna
minnes olema igati soliidne – surnu juures leiti käevõru, hoburaudsõlg ja rihmakeel,
ülejäänud rõivastuse osad polnud ilmselt säilinud. Sellest võib järeldada, et
teises ilmas a) tuli ilus välja näha ning b) tuli aeg-ajalt tapelda. Küllap
polnud maetu ka päris boy next door,
vaid mõneti tähtsam tegelane, sest mitte igaühele ei pandud toona hauda
isiklikku relvakomplekti. Kõigil polnudki oma isiklikku relvakomplekti, see maksis
ilmselt päris palju. Hauast leitud savinõukillud võivad pärineda potist,
millega oli ehk toidumoona teele kaasa antud. Ühele teisele surnule oli hauda
asetatud kirves ja ilus savikauss. Lisaks neile kahele muinassurnule on
Kobratus leitud teisigi maetuid, kuid need kuuluvad oluliselt hilisemasse aega,
17.–18. sajandisse. Nagu Vedul, ei mähkunud Kobratulgi muinasaegne matusepaik
muutuvate aegade tuules unustuseloori.
(Kobratu kivikalme kaskede ja kaitsetahvliga. Muinas- ja varauusaegsed matused asuvad umbes-täpselt kivikalme ees. Foto veenab ka kõige veendunumat skeptikut, et kobrasid siin tõepoolest pole ega saagi olema.)
Päris Tartu külje
all Räpina maantee alguses on väike Lohkva küla [5]. Autoga möödudes ei hakka
midagi kahtlast silma, kuid maapõu peidab nii mõndagi. Lohkva keskuse suunas
keerates jääb paremat kätt muinsuskaitsesilt, mis ütleb, et siin asub
asulakoht. Küla tekkis vahest juba 11. sajandil ning on olemas tänapäevalgi. Sajandite
jooksul ladestunud kultuurkihti leidub mõlemale poole praegust Tartu-Räpina
maanteed. Muidu näib Lohkva olevat nagu iga teine hilisrauaajal alguse saanud
küla, milletaolisi on nii Jogentaganas kui ka kõikjal mujal Eestis palju, kuid Lohkva
on igaveste kuldsete tähtedega raiutud meie ajalooteadusesse fakti tõttu, et
1220. aasta ristimistuuri ajal külastasid seda preestrid Henrik ja Petrus
Kaikewalde. Õigemini just Lohkvast (Henrikul kirja pandud kui Lovecotte) ja „teistest küladest“ nad tuiskasidki
edasi Saadjärvele.
(Muinas-Lohkva asus just selle varsti rohetama hakkava välja peal. Praegu pole siin just eriti palju vaadata.)
On tegelikult
huvitav, et just väikesest Jogentaganast on Henrik oma kroonikas maininud kõige
rohkem kohanimesid – Sadegerwe (Saadjärve),
Lovecotte (Lohkva), Igeteneri/Igeteveri (Igavere), Wetpole (võib-olla Vedu, kuigi selles on
ka kaheldud), Wasala (Vasula). Ju siis
jäi see 1220. aasta tuur, mille esimene osa hõlmas peale Jogentagana veel,
Vaigat, Virumaad ja Järvamaad, teine osa (sedakorda koos teise noore preestri
Theodericiga) Nurmekunda, Järvamaad, Virumaad, Mõhut ja Vaigat ning kolmas osa Kagu-Eestis
Walgatabalwet, talle tõepoolest eriliselt meelde. Kui uskuda isegi umbkaudseid
osalejanumbreid, mida Henrik mõnikord ka umbkaudu tagasihoidlikult mainib, siis
oli tema jaoks tõepoolest väga edukas aasta. „Summer of Love(-cotte) Tour 1220...“
Minu matka viimane
punkt oli täitsa Emajõe kaldal, täpsemalt Veibris [6]. Koht on maaliline, jõgi
sini-sinine. Kogu see ilu on läbi aegade inimesi ligi meelitanud. Esimest korda
tulid inimesed Veibri kaldale juba kiviajal, siin oli nende matusepaik. Välja
on kaevatud üks keskmise kiviaja haud nelja surnuga – täiskasvanu ja kolm last
– , mis on umbes 6900–7200 aastat vana, seega teadaolevalt vanim matus Eesti
alal. Samas kohas elati ka 4000–5000 aastat tagasi, nooremal kiviajal, ning
pärast silmapilguna mööduvat pausi ka veel muinasaja lõpul ja keskaja alguses,
11.–13. sajandil.
(Emajõgi Veibri all. Sinavad veed lausa kutsuvad endasse...)
Kõik olnuks väga
kena, kui millalgi 13. sajandil poleks Veibri kandis toimunud kole vaen ja
verevalamine, mille käigus mitu meest oma õnnetu otsa leidis. Teadmata jääb
lahingu põhjus, täpsem aeg, osapooled ja võitjad, aga need kümme meest, kelle
massihaud 2010. aastal leiti ja välja kaevati, igatahes võidurõõmu ei maitsnud
ning võib arvata, et leer, kelle ridades nad võitlesid, polnud ka just eriti edukas.
Nimelt olid mõõga, noolte ja ilmselt ka teiste külmrelvade läbi (nagu näitavad
lõike- ja torkejäljed luudel) langenud sõdalased vennashauda aetud nähtavasti
üsna rutakalt üksteise otsa. Mõni neist oli lausa auku visatud. Ei tundu just
kuigi auväärsed matused. Täpselt nii käituksid lihtsad ja mõneti tüdinud
sõjamehed, kellele väepealik annab pärast lahingut käsu plats puhtaks teha –
vaenlase langenutele mingi madal auk kaevata, laibad kähku sisse loopida, muld
peale ja valmis! Või kui tegemist on rõhutatult lihtsate ja rõhutatult tülpinud
sõjameestega, siis teeksid nad seda ka oma leeri langenute puhul. Mingeid
esemeid hauas polnud, tõenäoliselt võeti surnutelt eelnevalt kõik, mis vähegi
võtta andis. Tänapäeval on Veibri vennashaud vanim Eesti alalt leitud sõjahaud,
kuid teades ajaloost, kui palju on probleeme lahendatud sõnade asemel
relvadega, siis võib neid muidugi veelgi olla.
(Veibri asula- ja matusekoht Emajõe ääres. Kogu see väli võtab kokku kogu inimeksistentsi olemuse - siin on sünnitud, elatud, kakeldud, maetud. Taamal tänapäevane Tartu.)
Ühest
Jogentaganas toimunud madinast – kuigi tõenäoliselt mitte sellest, mis Veibris
toimus – on kirjutanud muuseas ka Henrik. 1212. aasta hilissügisel läksid Riia
piiskopi ja Mõõgavendade ordu väed üle Emajõe põhja poole ning leides külades vähe
inimesi, järeldasid, et enamik rahvast on metsas peidus. Pikemalt mõtlemata pugesid
nad siis kõige tihedamasse padrikusse, sattusid raidtõkke otsa ning jäid
eestlaste rünnaku alla. Ma pole küll kindel, kas sõjaväega võõral maal kuhugi
tihnikusse ronimine on taktikaliselt just kõige nutikam samm, aga kellele sa
tagantjärele enam ütled! Võitlus rägastikus olevat olnud pikk ja raske, kuni
eestlased otsustasid tagasi metsasügavustesse taanduda. Nende jälitamisel õnnestus
rüüstajail mõni mees maha lüüa, võtta vangi naisi ja lapsi ning saada samuti
kariloomi, hobuseid ja „palju vara“. Pärast seda läksid ristisõdijad tagasi
koju ära. Millegipärast jääb mulle isiklikult mulje, et edukate sõjakäikude top
kolmest jäi seesinane retk siiski kaugele maha.
Tahaks lõpetuseks
öelda, et selline see Jogentagana ongi, aga hoolimata sõgedalt pikast tekstist
sain mainitud vaid üksikuid tahke, mida see pindalalt küllaltki väike maanurk
endas kätkeb. Tõtt öeldes üllatusin isegi, kui mitmekesine siinne minevik on
olnud; pidin oma matka planeerides mitu kohta välja jätma, sest igale poole
korraga kahjuks ei jõua. Aga küll tuleb veel aeg, mil Jogentagana taas
ajalooareenil võidutseb!
P.S. Lisan nüüd
kommentaaride osasse ka mõned kirjutised, mida ise kasutasin ja mis annavad
teema kohta täpsemat infot. Täielikku kasutatud kirjanduse nimekirja ei hakka ma
loetlema, Teaduslikule käsitlusele mu siinavaldatud tekstid ei pretendeeri,
kõiki fakte ei esita, kuid samas püüan fakte mitte moonutada. Arutelule ja
kommentaaridele olen avatud.
2 arvamist :
Valik kirjandust:
Jüri Selirand. Eestlaste matmiskombed varafeodaalsete suhete tärkamise perioodil. Tallinn, 1974.
Ain Lavi. Gruftgräberfeld und Opferlinde von Vedu. – Teaduste Akadeemia Toimetised. Ühiskonnateadused, 1988, 37, 4.
Ain Lavi. Kesk-Eesti idaosa linnamägedest. – Keskus, tagamaa, ääreala. Muinasaja teadus, 11. Tallinn – Tartu, 2002.
Mari Tõrv, Martin Malve. Piltpostkaarte Veibrist. – Tutulus. Eesti arheoloogia aastakiri. 2012.
Martti Veldi. Vooremaa asustus ja arheoloogia. Tartu, 2014.
Ja muidugi: Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Jogentagana mehed ajagu Jogentagana asju! :) Oi, jälle hea tekst. Nõuan raamatut või ajakirjaartikleid või tuuri Sinuga! Võid hakata giidina korraldama, nii hea sissevaade on.
Post a Comment