Ma ei võtnud seda
pikka retke ette üksipäini. Meie uurimisrühma moodustasid Martin, Elis, Freydis
ja Arthur, igaüks oma ala väljaõppinud asjatundja. Vana aja suured
maadeavastusretked tehti peamiselt purjelaevadega, kuid Määrimaa avastamist ja
läbiuurimist raskendab omajagu asjaolu, et merekallas jääb siit väga-väga
kaugele. Hüljanud purjelaeva võimaluse juba eos, otsustasime kahekordse
reisibussi kasuks. Muidugi ei sõitnud me selles ainult viiekesi – vastasel
korral oleksime valinud mõne kompaktsema ja säästlikuma sõiduvahendi, näiteks
külgkorviga mootorratta – , vaid kasutasime taevast sülle langenud juhust, et
rühm muusikaaustajaid plaanis palverännakut Määrimaal toimuvale Masters of Rock
festivalile. Nõnda panime endki juba varakult palveränduritena kirja, seda
enam, et selle omalaadse festivali üksikasjalikum etnograafiline uurimine kuulus
meie plaanidesse.
Sõit algas 8.
juuli hommikul Tallinnast ning läbi vanade Harju-, Lääne- ja Pärnumaa sõites
jõudsime juba ennelõunal Põlis-Liivi aladele. Neist pole siin palju rääkida,
sest tee läks peamiselt läbi metsa. Alles elektrijaama juures majesteetlikku
Väina jõge ületades võis eemal vasemal, jõe lõunakaldal, näha muistset Daugmale
linnuse kinku, mis aegamisi, kuid vääramatult jõe ülespaisutatud voogudesse
pudiseb. Künkal elati juba pronksiajal, aga meie aja 10.–12. sajandil kõrgus
seal vägev kants, tähtis nii väinaliivlastele kui ka semgalitele. Linnuse
kõrval oli suur küla, lähedal olid veel kaks kalmistut. Jõe vastaskaldal asus
suur liivi küla Laukskola. Neil aegadel kontrollisid Daugmale ja Laukskola kogu
Väina alamjooksu elu, liikumist ja kaubandust. Eriti äge on fakt, et seal
vermiti isegi kohalikke hõbemünte, võttes eeskuju Lääne-Euroopa rahadest. Daugmale
hävis alles 12. sajandi keskpaiku ning uus keskus võrsus allavoolu Holmi kanti,
veel hiljem aga kohta, kus tänagi asub Läti pealinn Riia.
(Väina paisuvesi närib Daugmale linnust)
Edasine sõit viis
meid läbi Semgale ning lõunaks jõudsime Aukštaitijasse, Põhja-Leedu kõrgmaadele.
Sellal kui põhiseltskond teeäärses söögikohas keha kinnitas või aedikutes
olevaid loomi vahtis (sealsamas on väike eraloomaaed; rohkem reisinud inimesed
teavad küll, mis kohta ma mõtlen), käis meie ekspeditsioon uurimas
lähedalasuvat Ąžuolpamūšė linnamäge. Õuepinnalt
küll väike, aga see-eest kindlustuste poolest tubli linnus oli ehitatud väikese
oja ning Tatula jõe ühinemiskoha juurde tekkinud maaneemikule. Madalas Tatulas
käisin palava päeva jahutuseks ka ujumas. Linnust kaevati 2001. aastal ning
saadi teada, et linnuse tegutsemisaastate (9.–13. sajandil) jooksul oli
ladestunud mitmekümne sentimeetri paksune kultuurkiht, kus võis leida head ja
paremat, näiteks tuleasemeid, odaotsi, ehtekraami, potikilde ja loomaluid –
nagu linnustes ikka. Ma ei tea, et Ąžuolpamūšė linnamäge oleks kuskil varastes
kirjalikes allikates mainitud, see-eest on ta äramärkimist leidnud leedukeelses
vikipeedias (https://lt.wikipedia.org/wiki/%C4%84%C5%BEuolpam%C5%AB%C5%A1%C4%97s_piliakalnis)
ning ka näiteks sellel Leedu linnuste lehel: http://www.piliakalniai.lt/piliakalnis.php?piliakalnis_id=355
(Linnuse õu on tagasihoidlik, aga vähemalt pole seda muidu nii tavalist võsanuhtlust)
(Vallidega pole vanad aukštaidid muidugi koonerdanud)
Buss sõitis läbi Leedu ning lühikesi peatusi tehes läbi suure ja laia
Poolamaa. Poola (või Pohlamaa, nagu meil Väike-Maarja kandis teda rahvalauludes
vahel kutsuti) koosneb samuti mitmest ajaloolisest piirkonnast, millest meie
läbisime Masuuria, Masoovia, Väike-Poola ja Sileesia. Kuna peatusi oli vähe ja
needki tanklates, siis me ei hakanud vaeva nägema kohalike ajaloomälestiste
ülesotsimisega. Liiatigi läbisime Poola peamiselt öösel ning isegi bussiistmele
kokkuvolditult oli uneaeg kallis ja hea.
9. juuli hommikul ületasime Poola ja Tšehhi vahelise riigipiiri ning
esmakordselt elus puutus mu jalg Tšehhi vabariigi pinda (kunagine Praha
lennujaama vahepeatus ei lähe arvesse). Olime siiski veel ajaloolises
Sileesias, Määrimaa terendas kuskil seal eemal. Pinnamood oli juba Lõuna-Poolas
muutunud künklikumaks kui Eestile kombeks ning mida edasi lõuna poole, seda
kõrgemaks mäed kasvasid. Suurte magistraalide asemel valis buss aina väiksemaid
teid, mis looklesid mägedevahelistes orgudes läbi suurte külade. Olime enestele
märkamatult jõudnud Määrimaale, kohalikus pruugis Moravasse.
(Sileesia künkad ehk nagu meie kandis öeldakse - mäed. Foto: M. Malve)
Masters of Rock festival toimus väikeses Vizovice linnakeses. Meid
tõsteti bussist koos uurimisvarustusega maha ning anti pilet näppu. Edasi läks
kõik lihtsalt – tuli vaid vanadele palveränduritele sappa haakida ning jalutada
platsile, kuhu tuhanded olid juba oma telgid järgnevaks neljaks päevaks üles
löönud. Miljöö meenutas mõneti mongoli sõjaväe ajutist laagripaika, ainult
hobused olid puudu. Ruumi jätkus piisavalt, nii et ka eestlaste telgigeto
leidis linnaku servas oma koha. Linn oli palverändurite tulekuks hästi
valmistunud, rändkaupmehed ja muud posijad palistasid tänavate servasid ning
pakkusid toidu- ja joogipoolist, särke, ehteid jm kulinaid, plaate ning muud
määri käsitööd. Olles ühes sellises putkas teinud piletitega head äri, saades
vastu ilusa värvilise käepaela, asusime sedamaid loodus- ja rahvateaduslikke
vaatlusi teostama.
Loodusega on Määrimaal hästi läinud. Mäed on päris kõrged ning kaetud
metsade ja karjamaadega. Kaugemal ida pool kasvavad nad kuulsateks Karpaatideks.
Mägedevahelistes orgudes elavad inimesed, haritakse põldu ja istandusi,
voolavad jõed ja ojad. Vizovicest voolab läbi Lutoninka jõgi, mis läänes suubub
Dřevnice jõkke, mis omakorda suubub Morava jõkke. Viimane ongi kogu maa
ristivanemaks ning põhimõtteliselt kõik vedel, mis siinkandis voolama hakkab,
jõuabki lõpuks Moravasse välja. Morava ise suubub aga Doonausse, mis viib
Määrimaa veed Musta merre.
(Määrimaa pinnamood ja asustusmuster. Väga ilus muster on. Foto: F. Ehrlich)
Jõudsime lähemalt inspekteerida Lutoninka oja, mis on madal ja kivise
põhjaga, Ojapõhjas elavad tillukesed trullingud, kes leiavad kivide alt ja
vahelt hulgaliselt soodsaid peidupaiku. Mõnes kohas on risti üle oja ehitatud
kivist müürid – nähtavasti vanad veskitammid – , mille all on vesi sügavam. Ühe
sellise juures saime ka natuke ujuda, kuigi suured veealused kivid muutsid
ettevõtmise natuke ohtlikuks.
(Lutoninka oja. Põhjas on trullingud, keda pole siin küll hästi näha. Foto: F. Ehrlich)
Orgudes olev pinnas on üldiselt kuiv, kõva ning millekski sobimatu, eriti
telgivaiade sissesurumiseks.
Kliima poole pealt märgin, et aastaaegadest esineb Määrimaal suvi. Päevad
võivad olla küllaltki palavad, eriti pühapäeviti, ööd seevastu kipuvad olema jahedavõitu.
Telgis ööbimiseks võib magamiskotti pugeda täisrõivastuses, kuid sel juhul on
hommikul ärgates enesetunne nagu hautatud muumial. Sademeid on, aga üldjuhul
vähe.
Metsloomadest nägin jänest (nähtavasti halljänes) ja metskitse,
koduloomadest leidub kasse ja koeri, kanu, mesilasi ja igasugu muid lojuseid.
Tänapäeval kuulub Määrimaa Tšehhi riigi koosseisu, külgnedes läänes
Böömimaaga ja idas Slovakkiaga. Pilku minevikku heites ei jää piirkonna kuulsus
aga isegi pimedal märkamata. Just nimelt siin kujunes 7.–9. sajandi kandis üks
esimesi slaavlaste riike, niinimetatud Suur-Määri. Eesliite „Suur-„ lisas
pärisnimele Bütsantsi keiser-ajaloolane Konstantinos VII Porphyrogennetos (tema
keeles kandis see nime megale Moravia),
kuid pole päris kindel, kas Suur-Määri riik oli tõepoolest iseäralikult suur
või peaks eesliidet „suur“ tõlkima tõemeeli hoopis kui „vana“ või on selle taga
veel midagi muud. Igatahes läänepoolsemad kirjapanijad nimetasid riiki lihtsalt
Määrimaaks/Moraaviaks.
(Määri riigi ajaloo osas refereerin üht vana kirjutist, mille leidsin
siit https://et.wikipedia.org/wiki/Suur-M%C3%A4%C3%A4ri_riik)
Esialgu olid Määrimaa vürstid ja ninamehed üsna tihedalt seotud Frangi
riigi ja keisriga, kellega nende valdused külgnesid. Kuna aga vasallisuhted
polnud üleliia kindlad ning määrlastele meeldis mõnikord asju omal moel teha,
siis polnud harvad juhud, kui Frangi väed käisid Määris relvadega vehkimas. Mingit
püsivamat vallutust ei tekkinud. Esimene nimeliselt teadaolev Määri valitseja
oli Mojmir 9. sajandi algupoolest. Tema vennapojast Rastislavist sai järgmine
valitseja, kelle Frangi keiser Ludwig Sakslane nimetas hertsogiks. 9. sajandi
keskpaik oli sealkandis üsna lõbus aeg – või vähemasti kindlasti mitte igav – ,
sest Rastislav tegi vahepeal ka salakavalaid liitusid Frangimaa vastu ja siis käis
pidevalt üks trall ja möll. Ka Frangimaal endas käisid tülid võimuloleva
suguvõsa sees (et kes ikka troonil peaks olema) ning Rastislavgi vaatas, keda
selles kakluses toetada võiks. On oletatud, et just selle sisetüliga seotult rüüstasid
862. aastal Frangimaad uued tegijad Kesk-Euroopa seiklustes, kaugelt idast siia
ratsutama tulnud ungarlased.
Rastislavi valitsusaeg on ka selle pärast kuulus, et just tema palus
Bütsantsist saata Määrimaale kristlikud misjonärid, kes oskaksid seda tööd
slaavi keeles teha. Bütsantsi keiser Michael III saatis kaks venda, Konstantinose
ja Methodiose, kellest hiljem said Kyrillos ja Methodios. Nemad töötasid välja
esimesed slaavi tähestikud ning tõlkisid Evangeeliumi vanakirikuslaavi keelde. Nii
et kirillitsa juured pärinevad just nimelt siit, Määrimaa orgudest. Tänapäeval
kasutatakse siin mõistagi vaid ladina tähti, kirillitsa ise on rännanud palju
kaugemale itta.
(Osa teaduslikust ekspeditsioonist Vizovice kiriku ees. Foto: M. Malve)
(Veel üks osa teaduslikust ekspeditsioonist täpselt sealsamas. Foto: E. Tiidu)
Rastislavile järgnes troonile tema vennapoeg Svatopluk, kes vallutas
palju maid, nii et Määri riik ulatus lisaks tänapäeva Tšehhile ja Slovakkiale
veel Lõuna-Poolasse, Saksamaa kaguossa, Ungarisse ja Ida-Rumeeniasse. Selge
see, et taoline ahnitsemine kestlikke tagajärgi ei andnud, sestap hakkas pärast
Svatopluki surma 894. aastal Määri riik alla käima ning edaspidi said Määrimaa
osas järjest suuremat sõnaõigust meie lähedane sugulusrahvas ungarlased. Nii et
meil siin kauge Läänemere kaldal on põhjust sugulaste hea käekäigu pärast rõõmu
tunda.
Mõni sõna ka kohalikust muinasusundist. Küllap üks kuulsaimaid lääneslaavlaste
jumalaid on Radegast. Ei, kallid lugejad, kes te arvate, et see on heatahtlik,
kuid kergelt napakas võlur Keskmaalt. Tegelik Radegast oli küll heasüdamlik ja
väga külalislahke, aga leidub andmeid, et ta oli muuhulgas ka sõja, öö, tule ja
õhtutaeva jumal. Radegasti kultus pole Määrimaal tänaseni kadunud; kohalikud
valmistavad tema nime kandvat õlut, mis ka Masters of Rock festivalialas oli
peamine pakutav kesvajook.
(Käsil on määrlaste muinasusundi uurimine. Foto: F. Ehrlich)
Teine oluline jook eelkõige Vizovice piirkonnas on Rudolf Jelíneki viinavabriku
aetav kärakas, mida tehakse ploomidest, aga ka meest või muust kergelt
riknevast ning seega pähehakkavast kraamist. Muusikafestival toimus
viinavabriku õue peal, mistõttu ei jätnud me kasutamata juhust tootmise – ning
mis seal salata, põgusalt ka toodetava – hingeeluga tutvumast.
Määrimaa rahvamuusika on kõrvadele üpris meeldiv kuulata. Nägime ja
kuulsime festivalil väga palju muusikuid ning nende kõrge tase oli aukartust
tekitav. Eks muidugi kuulsin ka kurje kadetsevaid keeli, mis väitsid, et
Nightwish olevat pärit hoopis Soomest ja Septicflesh Kreekast, Black Label
Society Ameerika Ühendriikidest ja Within Temptation Hollandist, aga ma ei
kiirustaks kohalikku Määrimaa kultuuri kohe nii karmilt alavääristama. Igatahes
kui seal leidub veelgi nii häid lauljaid ja pillimängijaid, siis soovitan teistelgi
huvilistel see ohtlik retk kõigest hoolimata ette võtta ning ise oma kõrv peale
visata. Kui keskeuroopalikult mahe talv ära ei võta, siis võib neist isegi asja
saada. Tänavuaastaste esinejate täieliku nimekirja võib huviline leida siit: http://www.mastersofrock.cz/www/index.php?view=83
Tagasisõit võttis aega kaks päeva, vaheööbimisega Poolas. Kõik teadusliku
ekspeditsiooni liikmed naasid elusalt, füüsiline ja vaimne tervis jäid normi
piiresse. Samuti naasid kõik Eestist alustanud palverändurid, kuid nende
tervise kohta ma midagi kindlat väita ei söanda.
0 arvamist :
Post a Comment