Muinasaja lõpul
oli Lõuna-Eestis kaks suurriiki – Ugandi ja Sakala. Ugandi haldas laialdasi
maid Võrtsjärvest idas, Sakalale kuulus võim Võrtsust lääne pool. Sakalamaa
põhjaosast oli pärit meie varaajaloo tuntuim nimi Lembitu, kellele kuulus
Lõhavere linnus, aga Sakala „pealinn“ oli siiski pigem enam-vähem maa keskel
asuv Viljandi. Maalilise järve äärde oli väga ilus linnust ehitada ning maid
valitseda, käia mõnikord latgalitele hirmu tegemas ning vahel kerget kõhedustki
tunda, kui omakorda latgalid tulid siiakanti kollitama. Nii see elu käis, üles
ja alla, nagu teed Sakala kõrgustiku (mis selle nime sai alles palju-palju
hiljem) pinnavormidel.
(Selline võis vaade linnusest Viljandi järvele olla ka palju sajandeid tagasi)
28. juuli lõuna
paiku leidsin võimaluse, et natuke Viljandi lossimägedes ringi luusida ja (peamiselt
küll võsa) pildistada. Päev oli ilus ja päike paistis, kurje inimesi ei hakanud
ka silma, nii et kõik oli väga lill. Järv meelitas ujujaid, mõlatajaid ja muidu
suvilisi, seega käisin ka ise pärast muinaspärandiga tutvumist vees sulistamas.
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
Viljandile ei
suutnud Sakalas vastu panna nähtavasti ükski teine linnus, kuigi neid ikka
leidus – näiteks Sinialliku, Naanu, Tõrva ja muidugi kuulus Lõhavere. Otseselt
Viljandis elavaid inimesi ei maini ükski varajane kirjasõna, aga muidu teatakse
nimepidi päris mitmeid sakalalasi – Henriku kroonikas lisaks Lembitule veel Unnepewe
(Lembitu vend), Meme, Wottele, Maniwalde ja Vytamas. Vanem Riimkroonika mainib
abielupaari Viliemes’i ja Emme’t (viimane on küll vist meie ainus muinasajast nimeliselt
tuntud naine), kes eestlaste 1223. aasta ülestõusu ajal salaja toitsid
vangilangenud sakslasi ning hiljem selle eest tänutäheks maskudest vabastati. Küllap mõni neist nimest pidas oma
koduks ka Viljandit.
Viljandi
(kroonikais ka Viliende või Vilien) muinaslinnusest pole küll enam
isegi kamardunud vallikühmusid näha, sest Liivi Ordu ja folkarid on kogu platsi
tundmatuseni ära muutnud. Isegi selles, kus see asuda võis, ei suudeta päris
üksmeelt leida. Kõige tõenäolisemalt paiknes muinaslinn Kaevumäel [1],
ürgoru äärsel platool, kus veel praegu kõrguvad Liivi Ordu konvendihoone (on
selline keskaegse linnuse tüüp) maakividest ja tellistest varemed. Keskaegsed
ehitustööd on olnud sedavõrd suure mastaabiga, et suur jagu muinastegemistest
ja nende jäänustest on mäelt minema kupatatud.
(Viljandi Kaevumägi linna poolt lähenedes. Punane värav on lahti, võib sisse astuda)
Midagi natuke siiski veel on Mingi saladuslik must kiht kõige muu sodi ning tellise- ja
mördipuru all, mõned noorema rauaaja näoga potikillud... Asi on küll väga
salapärane ja lausa kahtlane, aga uskuge mind, olen üht-teist oma silmaga
näinud ning tean, mida räägin. Või vähemalt ma ise arvan nii. Vähesed leitud
muinasesemed pärinevad peamiselt Kaevumäe lõuna- ja idaosast (ehk linna poolt
vaadatuna mäe tagumisest ja järvepoolsest osast) ning kuuluvad viikingiaega. Päris
muinasaja lõpust pole leide saadud, mistap mõni uurija on kahelnud, kas
kroonikais nii tihti mainitud Viliende
linnus ikka asus Kaevumäel või ehk kuskil mujal lähikonnas. On pakutud, et õige
muinaslinnus asus Kaevumäe taga praeguste küngaste kohal, kus leidub viikingi-
ja hilisrauaaja esemeid nagu saias rosinaid (ehk siis väga palju). Ordukantsi
koha peal võis aga olla hoopis viikingiaegne linnusasula, mis jäeti 11.
sajandiks maha. Mine võta kinni, kuidas sellega nüüd täpsemalt on. Loodetavasti
jõuavad arvukad kaevamised omadega viimaks nii kaugele, et ühel ilusal päeval
valmib kogu asjast piisavalt ülevaatlik kokkuvõte.
(Viikingiaegset kihti võib endiselt kohata Kaevumäe lõuna- ja idaosas, tükati mujalgi)
(Ega ka keskaegsest linnusest just üleliia palju säilinud ole...)
Ristisõdijate
sõjavanker kolises Viljandi alla juba 1211. aasta alguses. Tulid kokku
sakslased, liivlased ja latgalid/lätlased, rüüstasid ja võtsid Sakalas palju rahvast
vangi ning kogunesid Viljandi linnuse juurde ultimaatumiga, et seesolijad
ütleksid oma valejumalatest lahti, muidu sündivat vangidega midagi
ebameeldivat. Viljandlased, kes esimeses värava juures toimunud kokkupõrkes
olid omastanud sakslaste turviseid, ainult vilistasid ettepaneku peale: „hooplevad
linnuse tipul“ ja „pilkavad oma kisaga irvitades sõjaväge“, nagu Henrik, klomp
kurgus, kirjeldas. Selle peale lasi latgalite ninamees Russin vangid hukata ja
vallikraavi heita. Teised hakkasid agaralt linnust piirama ja vallutama. Ehitati
torn, mis lükati vallikraavi aetud puuhunniku peale. Viljandlased loopisid
piiramistorni poole põlevaid asju, aga nurjatud liivlased ja latgalid
kustutasid leegid jää ja lumega. Taplus kestis viis päeva. Õhk oli paks nooltest,
odadest ja kividest; viimasega sai pihta näiteks orduvend Arnold, kes siirdus
kohemaid märtrite osasaamisse – ehk teisisõnu, läks ristisõdijate Toonelasse. Sakslased
loopisid heitemasinaga kive linnusesse nii päeval kui öösel ning olukord muutus
linnusesolijatele järjest ebamugavamaks. Viimaks õnnestus piirajatel üks
linnusesein toore jõuga maha tõmmata, ent üllatus-üllatus – selle taga oli veel
teinegi sein! Selle tagant loobiti sakslastele veel kive ja palke pähe, nii et
need pidid tagasi tõmbuma, pannes lahkudes kantsile tule otsa, Linnuse tuletõrje
töötas tõhusalt ning süttinud palgid kisti lahti, vältides niiviisi terve
linnuse süttimist. Linnus oleks muidu veel vastu pidanud, aga kuuendal päeval
oli surnuid juba veidi liiga palju ja joogivett liiga vähe, mistap viljandlased
pidid viimaks tunnistama, et kristlaste jumal on nende omadest suurem. Andnud
vallutajatele pantvange, kinnitati rahu. Preestrid pritsisid seepeale
pühitsetud veega linnuse hooneid ja inimesi, kuid ristimise enda jätsid suure
verevalamise tõttu tulevikku. Sõjavägi pöördus tagasi lõunasse, siis veel
teadmata, et Sakala vallutamiseks tuleb sootuks rohkem higi, verd ja pisaraid
valada.
Hiljem keskajal,
kui vajalik kogus verd, higi ja pisaraid oli ära valatud ning Saksa Ordu
Liivimaa haru ehitas Viljandisse oma kõige suurema ja tugevama linnuse,
kujundati pinnamood päris korralikult ümber. Näiteks need vallikraavid, mis
annavad ise juba paraja ürgoru mõõtmed välja, kaevati just ordu ajal. Selge
see, et nii mõndagi muinasaegset läks selle käigus kõige kaduva teed. Üht-teist
head on aga keskaegse ordulinnuse taguses võpsikus endiselt alles.
(Üle rippsilla jalutades saab eheda aimu vallikraavide sügavusest. Ei, need pole paraku muinasaegsed. Keskaegsed on)
Kaevumäelt viib
rippsild parki, kust saab kas a) keerata paremale ning jalutada mööda rahulikku
pargiteed tagasi linna või b) keerata vasakule ning avastada end ehmatusega
keset sarapuid ja metsikult vohavat loodust. Inimese ja ilmselt ka metsloomade
poolt tallatud rada jookseb kitsal maaribal, mida ümbritsevad mõlemalt
poolt sügavad kõikvõimalikke ohte täis orud [2]. Muinasajal, kui maastik nägi
tõenäoliselt välja natuke teistsugusem kui nüüd, olid ka orud veidi mõõdukamad
ja vähem ohtlikumad ja osalt ka sootuks teistes kohtades. Küllap seegi kitsas
maariba oli ennevanasti tunduvalt laiem, sest kuidas muidu oleksid siia ära
mahtunud inimeste eluasemed. Täidlane mõrkja aroomi ja maitsebuketiga
kultuurkiht igatahes kinnitab, et nii see oli. Äsjased, 2014. aasta kaevamised tõid
päevavalgele kraami nii viikingiajast kui ka hilisrauaajast – ehtejuppe,
savinõude tükke, loomaluid. Ühesõnaga, linnuse kõrval oli küla, nagu me juba
paljudes varasemates kohtades oleme näinud. Lossimägede imed ei piirdu aga
kaugeltki sellega.
(Rippsilla tagune kitsas maariba, täis tummist kultuurkihti)
Lossimäed ise on
tegelikult mitu kõrgemat või madalamat äkiliste nõlvadega küngast, mida katab
lopsakas salumets ja võsa, sellepärast pole seal jalutamine just päris igaühele.
Arheoloogilisi kaevamisi on tehtud kolmel künkal. Need on Pähklimägi [3],
Musumägi [4] ning Suusahüppemägi [5]. On isegi veidi üllatav, et neil
mügarikel on kunagi ammu elatud. Ega ei usukski, kui poleks tervet posu leide,
eakamad neist lausa vanemast rauaajast, suurem jagu aga viikingiajast ja
hilisrauaajast. Suusahüppemäel on olnud muistse aja lõpul kaks palktare, siit
on leitud ka maakirves ja adratera, rääkimata ehtejuppidest, noateradest ja
muust kõnekast kraamist. See küngas on minu jaoks veel isiklikult oluline ka
sellepärast, et siin toimusid 2006. aastal mu esimesed kaasjuhendatud
kaevamised. Musumäelt on jälle leitud tublisti kopraluid – viikingiajal
õnnestus Viljandilgi lõigata kasu Põhjalast Orienti ulatuvast karusnahakaubandusest.
Künkalagi on olnud piiratud kivilademega, mille juures peitus vastsündinud
põrsa luustik ja täku pealuu. On oletatud, et ehk polnudki Musumägi mõeldud
elamiseks, vaid hoopis mingiteks muudeks tegevusteks, mida arheoloogid taolise
ebaselguse korral enamasti rituaalseteks ja usundilisteks peavad, ilma
põhjalikumalt asja üle arutamata. Kui Musumäel oli hobune või vähemalt osa
temast, siis Pähklimäelt on leitud hobusevarustust – suitse- ja kannuse katke.
Potikilde, nii käsitsi kui potikedral valmistatud nõudest, leidub suurel hulgal
kõigil küngastel.
(Suusahüppemägi tammega. Mägi pidi pakkuma ruumi tervele majapidamisele; see pidi ruumi tegema kiviheitemasinale, millele aga samuti pikka iga ei jagunud)
(Kitsuke rada viib kõrgele-kõrgele üles Musumäele. Kas selle otsas elasid lumemöldrid või rituaalne sugutäkk, ei tea täpselt enam keegi)
Pärast 1211.
aasta koledat tapelungi muutus Viljandi sakslastele järk-järgult aina
kindlamaks tugipunktiks, eriti kui nad aastal 1215 alistasid kindlamalt Sakalamaa
ning jätsid 1217. aasta Madisepäeva lahingus eestlaste väe teisele kohale. Nii
hakkasid ristisõdijad end Sakalas piisavalt turvaliselt tundma, et panid mõned
orduvennad Viljandi linnusesse elama ja ehitasid sinna kiriku. Tagantjärele tarkusena
oli see mulje üsna ekslik. Sest 1223. aasta 29. jaanuaril võtsid sakalased
kätte ning lõid linnuses ja kirikus missal viibivad sakslased maha, välja arvatud
need, kes vangi võeti ning ahelaisse ja jalapakkudesse kinnitati. Sellega
liitus Sakala Lääne- ja Põhja-Eestis alanud suurejoonelise ülestõusuga, mis –
tõsi küll – jäi lühiajaliseks. Sama aasta augustiks oli ristisõdijate leer jõudnud
paugust niivõrd toibuda ja end kokku võtta, et taas Viljandi peale minna. Lugu
läks nüüd päris kurjaks.
Piirajad
pommitasid linnust 15 päeva heitemasinatest ning ehitasid kõrge piiramistorni.
Viljandlased (neil olid abiks ka venelased) ei jäänud vastust võlgu, vaid
pommitasid vaenajaid omatehtud masinatega vastu. Lisaks kasutas kumbki pool
ambusid, mis oli keskaegse sõjatehnika kõvemaid sõnu. Viieteistkümnendal päeval
sai linnusesolijatel viimaks toidu- ja veepuudusest, tapetute lehast, taudist
ja palavusest kõrini ning nad andsid alla. Linnuses olnud venelased poodi
hirmutamiseks üles ning kogu kantsis leidunud vara jagati ristisõdijate vahel
ära. Viljandi läks pea kolmeks ja pooleks sajandiks Mõõgavendade ordu kätte.
Kaevamiste käigus
on kõigil kolmel mäel leitud mitmeid saatuslikku 1223. aastat meenutavaid
jälgi. Näiteks on Suusahüppemägi ja eriti Pähklimägi täis rauast ammunooleotsi;
pisikesel Pähklimäel on neid lausa üle neljakümne. Samuti on neil väikestel
küngastel mingid salapärased augud, muidugi juba ammu mulda täis, mis võivad
olla kaevatud näiteks nendesamade eelpool mainitud kiviheitemasinate
aluspostide jaoks (vaid Musumäel ei pruukinud masinat olla). Sest vaadake, kui
mõni teist ehk on jätnud meelde kirjanduses, sealjuures õpikutes, ringleva
pildi, kus kiviheitemasin oli üks igavesti äge pill nelja puust rattaga, siis
tegelikkus ja füüsikaseadused on sellised, et taoline ratastega riistapuu oleks
kiviheitmise hetkel sõitu pannud kus kurat. Üks õige patarell pidi olema nelja
jalaga kindlalt maas, et tagada vähegi mõistuspärane kiviloopimine soovitud
suunas ja kauguses.
(Pähklimäe künkalagi on hästi väike, aga 1223. aasta piiramise ajal tähtis sihtmärk linnuse amburitele, kes siinset patarelli ja selle meeskonda usinalt häirisid)
Üks rauaaegne
küla asus ka lossimägedest mõnisada meetrit lõuna pool, Valuoja suudme lähedal.
Sinnakanti ma sel korral ei jõudnud. Nähtavasti olid seal mõned talud, mis
keskaja alguses maha jäeti.
Sakalast ja
Viljandist tasub muidugi pajatada palju-palju ning mu tagasihoidlik kirjatükk
ei suuda kuidagi anda ammendavat ülevaadet kõigist huvitavatest üksikasjadest,
samuti mõistatustest, mis uuringute käigus on tekkinud ja seni lahendamata. Aga
mis seal salata, nõnda on ju igal pool ja alati. Jäägu ka Viljandi alati lõpuni
lahtiseletamatuks veidi salapäraseks linnaks oru pervel.
1 arvamist :
Kirjandust on Muinas-Viljandi kohta ilmunud üsna palju. Mina sirvisin näiteks neid:
Riina Juurik, Anti Lillak, Ester Oras, Heiki Valk. Arheoloogilised väljakaevamised Viljandi Suusahüppemäel 2006. aastal. – Viljandi Muuseumi Aastaraamat, 2006. Viljandi, 2007.
Riina Rammo, Martti Veldi. Archaeological excavations at Musumägi hill in Viljandi. – Arheoloogilised välitööd Eestis. Archaeological fieldwork in Estonia, 2004. Tallinn, 2005.
Maria Smirnova, Eve Rannamäe, Raido Roog, Heiki Valk. New archaeological data from the ski-jumping hill in Viljandi. – Arheoloogilised välitööd Eestis. Archaeological fieldwork in Estonia, 2007. Tallinn, 2008.
Andres Tvauri. Arheoloogilised uuringud Viljandi linnuses 1998. aastal. – Viljandi Muuseumi Aastaraamat, 1998. Viljandi, 1999.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Anu Vaba, Heiki Valk. Prehistoric settlements in Viljandi: new evidence. – Arheoloogilised välitööd Eestis. Archaeological fieldwork in Estonia, 2001. Tallinn, 2002.
Heiki Valk. Viljandi lossimäed. – Tutulus. Eesti Arheoloogia Aastakiri, 2014.
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Liivimaa vanem riinkroonika. Tallinn, 2003.
Post a Comment