Vaiga on see jupp
maad, millele tänapäeval jääb Jõgeva maakonna südamik. Veel mitte liiga ammu
tagasi asusid siin Torma, Laiuse ja Palamuse kihelkonnad ning Maarja-Magdaleena
kihelkonna põhjaosa. Pinnamoelt vooreline, leidub siin nii põlde kui
metsamassiive, viimaseid eriti põhjaosas, kus nad moodustavad Vaiga ja Virumaa
vahele puuderohke ja inimtühja vahevöö. Idas küündivad vana Vaiga maad Peipsi
järveni, läänes Mõhu (Põltsamaa ümbruse) ning lõunas Jogentagana piirialadeni. Noil
hämarail aegadel polnud piirid nimelt mingid pliiatskitsad jooned kaartidel,
vaid pigem erinevad loodusnähtused – veekogud, metsad, sood ja muud võserikud –
, kus inimesed elada ei tahtnud või ei viitsinud. Piiriala võis seega sõltuvalt
oludest olla vaid mõnekümne meetri laiune jõgi või ka lõputu laas, kuhu mindi
ja enam välja ei pääsetud.
Nimekuju „Vaiga“,
nagu seda isegi kasutan, on tänapäeval üldiselt kõige tuntum. Vanad kirjatargad
on üles tähendanud variandid Waiga, Wayga (Henriku järgi) ja Wegele (Taani hindamisraamatu järgi). Uuel
ajal on seda nime mõnikord mugandatud ka Vaiaks või Vaiamaaks ning on pakutud
välja, et nimi võiks mingil viisil seostuda vadjalastega. Kuidas aga täpsemalt,
on seniajani jäänud kõigile ebaselgeks. Alutaguse kandis on küll vanu
matmispaiku, mis võiksid kuuluda kunagi sealkandis elanud vadjalastele või
nendele lähedastele inimestele, aga Vaiga ja Alutaguse on siiski kaks erinevat
maad, ehkki paiknevad üksteisele võrdlemisi lähedal. Muide, üks Vaigamaa küla
kannab nime Vaiatu, mis võiks ka ehk kuidagi olla muinasmaa nimega seotud.
Taani
hindamisraamatu Väikese Eestimaa nimistu järgi (selles raamatus on igasuguseid
nimekirju üldse terve müriaad) oli Vaiga 1000 adramaa suurune. Muinasmaade mõistes
polnud seda just eriti palju, aga Vaiga lohutuseks võib öelda, et leidus veel pisemaid,
millel adramaid vaid mõnisada. Hindamisraamat märgib ka, et Vaiga koosnes
ühestainsast kihelkonnast. Hilisemad uurijad on siiski arvanud, et muidu
kahtlemata väga tark raamat võis selles küsimuses natuke luisata või
teadmatusest eksida ning tegelikult koosnes Vaiga võib-olla kahest (või
enamastki) osast. Selle kasuks räägib asjolu, et pärast maa vallutamist jagasid
Tartu piiskop ja Mõõgavendade ordu Vaiga omavahel ära, nii et esimene sai
hilisema Palamuse kihelkonna, teine aga Laiuse ja Torma kihelkondade ala. Ma ei
usu väga, et kaartide-eelsel ajal oleks saadud mingeid maa-alasid täiesti
suvaliselt poolitada – mingisugused varasemalt kujunenud jagunemised pidid ikka
eksisteerima. Varasemal ajal võis Vaiga ala olla killustunud veelgi
väiksemateks juppideks, kuna see piirkond paistab silma oma erilise
linnusterohkuse poolest. Iga linnusepealik vajas lisaks linnusele ka maad, kas
või natukene, mida oma vägevast kantsist valitseda.
Sõgedusele kalduv
linnuste kontsentratsioon on ka üheks põhjuseks, miks minu Vaiga ringreisi
viiest objektist neli on linnamäed. Teisalt on muid muistiseid – kalmeid,
asulakohti ja muud põnevat – Vaigas põhjalikumalt uuritud veel vähevõitu.
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis
on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
10. märtsi
pärastlõunal sõitsin Virumaalt (loe eelmist muinasmaade-teemalist postitust 15. märtsist) Simuna ehk Katkuküla
poolt otse lõunasse ning, olles läbinud paksu metsa ja lodu ning ületanud Pedja
jõe, jõudsin Vaigamaa põhjaserva. Reastvere linnamägi [1] juba ootas mind.
Kükitas võsas ja ootas kannatlikult, juba mitu sajandit.
Esimene mulje
Reastvere linnamäest on, et ta on nii väike, nii kitsas ja nii kummalise koha
peal! Linnuse õuepindalaks on hinnatud vaid 270–300 m2, mis teeb
selle üheks väikseimaks omataoliseks Eestis. Piklik õueala on ühest otsavallist
teiseni umbes 50 meetrit pikk, aga paiguti ainult 5 meetrit lai, nii et jätab
tõepoolest päris soolika mulje – justkui tantsiks köiel. Taolise linnuse vähegi
mõistuspärane hoonestamine oleks valmistanud tüütut peavalu ka muinasaegsele
ehitusmeistrile, aga tegelikult oli õu vanasti siiski tublisti laiem, nii et
kui kaks inimest teineteisest mööda tahtsid minna, siis ei pidanud kõhtu sisse
tõmbama ja piinlikult üksteise vastu nühkima. Osad toona nii vajalikud
ruutmeetrid on aja jooksul lihtsalt mööda järske nõlvu alla sõitnud. Erosioon,
sõbrad!
(Pikk ja kitsas Reastvere Kalevipoja säng. vaevalt saab üks nõlv lõppeda, kui juba teine algab. Hea, et jalg ei vääratanud, muidu oleks kukkunud käkaskaela otse alla)
Seda ka, et linna-„mäeks“
saab Reastvere linnust nimetada vaid üsnaväga tinglikult. Erinevalt enamikest
soliidsetest Vaiga kantsidest pole see ehitatud künkale või muule kõrgemale
kohale, vaid ära on kasutatud hoopis kaht Jumala tahtel kõrvuti paiknevat sügavat
looduslikku auku, mille vahele jäävat maariba oli juba võrdlemisi lihtne kahte
otsa kuhjatud valliga ära kindlustada. Need augud näevad välja küll kahtlaselt
meteoriidikraatrite moodi, aga ei, aga ei, neid nimetatakse hoopis
sulglohkudeks. Ja mitte sulgedega, vaid suletud lohkudeks.
(Reastvere linnuse otsavall on kitsas, aga siiani üsna kõrge. Istub võsa vahel nagu tilluke mägi ja peidab enda taga linnust)
Paljusid Vooremaa
linnuseid, sealhulgas Reastvere oma, tuntakse Kalevipoja sängi nime all. Need
ongi pikliku voore keskele tehtud muinaslinnad, mis vajasid vaid otstesse
lühikesi vallijuppe. Saadud tulemus meenutas nooremale vanarahvale Kalevipoja
magamisasemeid peatsi ja jalutsiga ning sedasi see nimi tekkiski. Reastvere kohta
mul täitsa ilusat pilti näidata pole (süüdi on, nagu alati, tihe võpsik), aga kui
viitsite lõpuni vaadata, on allpool Kassinurmest täitsa numpsik näidisfoto.
Reastvere linnuse
alguse kohta ei oska keegi veel midagi tarka öelda, kuid 1990. aastate lõpul
toimunud päästekaevamistel ühest otsavallist leitud söestunud tukid pärinevad
peamiselt 11.–12. sajandist. Tulekahju on linnust tabanud vähemalt kahel
korral.
Minu Vaiga-rännu
teinegi koht oli maa põhjapiiril vahti pidav linnamägi. Juurdepääs Ripuka Punamäele
[2] pole just väga lihtne – suurtest maanteedest jääb ta kõrvale – , kuid
soovitan soojalt seda teha lõuna poolt lähenevat taluteed mööda. Mina valisin
mingil ainult mulle teadaoleval põhjusel mäele saamiseks põhjapoolse tee ja pidin
seda peaaegu et kahetsema, sest vähegi normaalne metsateekene lõppes ühel
hetkel metsloomade söötmisplatsiga ära ning seejärel pidin heas usus lihtsalt
lootma, et siht üle paigutise liigniiskuse ja täiskasvava raiesmiku on ikka
õige. Lund oli palju, vasak saabas ähvardas katki minna ning mu tee ristus
korduvalt põdrajälgedega. Kant tundus neile pirakatele elukatele üsna
meeltmööda olevat, mõnel korral trehvasin ka värskele lamamisplatsile, aga kohtumine
vägeva džunglikuninga endaga jäi sedapuhku ära.
Hoidsin sihti üsna
järskude nõlvadega künkaseljaku suunas, kuna „talupojaloogika“ ütles, et just taolise
kõrgendiku otsa oleks mõistlik üks tubli linnus teha. Jällegi ei petnud vaist,
ehkki ma kohati vastupidist pelgasin. Ripuka linnamägi asus seljaku lõuna- või
kagutipus, olles viimasest kraaviga ära lõigatud; siin-seal võis linnuseõue
servades aimata ka madalaid valle. Reastverest on Ripuka küll avaram, kuid sellegipoolest
mitte just kuigi suur. Õuele on uuel ajal ehitatud mingi hoone, millest on
säilinud raudkivivundament. Samuti on linnuse kraavisüvendit kavalalt ära
kasutatud keldri ehituseks.
(Ripuka Punamäe linnus põhja poolt. On küll linnamäe moodi)
(Korrapärane kivivundament tekitab hinges kahtluse, et päris muinasaegsete ehitusjäänustega siin vist tegemist pole)
Ripuka linnuse
noorusaastad võivad ulatuda rohkem kui 2000 aasta taha, eelrooma rauaaega. Seda
reedavad mõned mäelt leitud riibitud pinnaga ja lohkudega kaunistatud
potikillud. Siis möödus tuhatkond aastat mitte midagi tegemist ning juba 11.
sajandil löödi uued kaitserajatised püsti. Mõnekümne aasta pärast pidid nad
lustakate leekide ees kaotust tunnistama. Sellest õppides, võtsid linnuselised
asja tõsisemalt käsile ning täitsid uued puust palkrakked liiva ja muu
pinnasega, et ei peaks uut ehitust niipea uuesti käsile võtma. Ja nad nägid, et
see oli hea, sest nähtavasti püsis Ripuka linnus selliselt kuni muinasaja
kuulsusrikka lõpuni 13. sajandil.
(Üleval mäe peal seistes võib aimata ka midagi vallilaadset. Fotot vaadates tuleb aimata väga palju, aga tõepoolest, see on vall!)
Herniku kroonikas
on mainitud kaht Vaigamaa linnust nimepidi. Neist esimene, Riole, olnud sulemehe sõnade järgi Vaiga kõige kaugem linnus. See
oli meile juba tuttav 1220. aasta ning Henric ja Petrus Kaikewalde olid omal
suurejoonelise ristimistuuri käigus just saabunud lõuna poolt Jogentaganast,
mistap „kõige kaugem“ võis tähendada nende jaoks kõige põhjapoolsemat, mis
klapib hästi Punamäega. Rioles ristiti 500 kokkutulnud inimest ning mindi edasi
Virumaale. Ajaloolased ja arheoloogid ongi püüdnud Riolet ja Ripukat samastada.
Iseenesest muidugi on ka Reastvere nimes see „Re-/Ri-“ algus olemas ja temagi
paikneb Vaiga põhjaservas. Vaiga linnamägedest on tegelikult Riolega kõige
sarnasem nimekõla hoopis Reola linnusel (tänapäeval kannab küla Voore nime),
aga selle kohta „kõige kaugem“ päris öelda ei saa, ükskõik, mis suunast vaadata.
Reola linnus ise on muidu väike ja tore, aga sel päeval ma teda ei külastanud.
Küll aga olen seal varem käinud.
Teine kroonikas
mainit Vaiga linnus oli Somelinde. Selle
juurde kogunesid 1211.–1212. aasta vahetuse paiku Vaigas laamendanud
ristisõdijad, kuid mis linnusega oli tegemist, pole sugugi selge. Üheks
variandiks on pakutud Tarakvere Linnutajamäge Torma lähistel, aga taolise
sihtimata lasu puhul pimedusse ei oska keegi ütelda, kas see ka sihtmärki tabas.
Teekond Ripuka
Punamäele oli olnud raske, aga kuidagiviisi tuli ka tagasi minna. Õnneks oli
tee juba selgem ning kangelaslikult inimvaenuliku maastiku läbides jõudsin
tagasi metsatee peale, kus autoni jalutasin. Vaiga avastamislugu aga pidi
jätkuma. Kuna pelgalt linnustega piirdumine oleks olnud igav, võtsin järgmiseks
ette muinasaegse matmispaiga ehk kalme.
Kõola külas olev
kivikalme [3] köitis uudishimulike tähelepanu juba tsaariajal. Asju leiti seal
juba 19. sajandi keskel, seejärel kaevati kalmel veel 1889, 1922 ja 1950. Näib,
et kalme rajati künkanõlva ülaossa rooma rauaaja lõpupoole. Kokku veetud kivid
– mõned pisikesed kui liivaterad, teised aga lausa kuni meetrise läbimõõduga –
ei moodustanud mingeid selgemaid kujundeid või konstruktsioone, vaid paiknesid
üsna läbisegii. Lõviosa leidudest pärineb muinasaja lõpusajanditest. See
tähendab, et kui ka vahepealsel ajal kalmesse ei maetud (milles võib ka
kahelda; õigem ja kindlam on öelda, et vahepeal ei pandud sinna asju), siis
meeles peeti teda igal juhul. Kuidas saakski unustada nii suurtest kivirahnudest
kolossi?! See pidi ju kestma igavesti, püsima aastate tuules ja nürima
ajahambad, täpselt nagu püramiidid ja mausoleumid veidi maad lõuna pool. Ja
need hilisrauaajal põletatud, kelle luud ja asjad Kõola kalmekivide vahele puistati,
liitusid oma esivanematega, kes sealmail juba sajandeid tagasi elasid, töötasid
ja seejärel kalmesse kolisid.
(Keset põllumassiivi on väike puudega lapp – Kõola kivikalme. Taamal võsariba juures asub muinasasulakoht)
(Kivikalmet tunned kividest. Neid on siin tõesti mitu)
Tegelikult oleks ju
väga huvitav teada saada, kui kaua mäletati tollal veel nende esivanemate,
esimeste kalmuliste nimesid. On ju üsna usutav, et muinasaja lõpul maetud ja
matjad pidasid end rooma rauaaegsete kalme rajajate järeltulijateks. Kas
võhivõõraste matmispaika olekski üleüldse söandatud trügida?
Kalmest vaid
natukene ida pool asub teinegi kivivare, just täpipealt keset kõrget künkalage,
olles samuti kalmena kaitse all. Kaevatud teda nähtavasti pole. Kivikalmed
paiknevadki sageli mitmekesi rühmas. Alguses oli mul kerge segadus, et kumb
neist siis on see kaevatud ja kirjanduses tuntud kalme, aga hiljem tuvastasin
raamatus avaldatud vanema foto järgi õige koha. Kalmetest lääne pool veidi madalamal
maal on ka muistne asulakoht, kus viibisid ajutiselt need inimesed, kes
kalmesse oma füsioloogiliste parameetrite tõttu veel ei sobinud.
(Teine, väiksemate puudega kivikalme on täitsa künkalael, esimesest kalmest vaid mõnisada meetrit lääne pool)
Kõola kalmelt pöördusin
tagasi linnuste radadele. Jõgeva lähistel on metsa varjus Kurista ehk Siimusti linnamägi
[4]. Vihjeks neile, kes seda omal käel otsima kavatsevad minna – Kurista
mõisnike kabelivaremete juurest algab teisel pool teed metsaservas terviserada,
mida mööda tuleb niikaua otse lõuna poole minna, kuni oletegi sipsniuhti
linnamäel. Kui muidu ei leia, siis suur stend juhib tähelepanu, aga linnusest
olete sel juhul eneselegi märkamatult üle jalutanud. Ega nalja pole – ka minu
jaoks polnud esimese hooga täiesti selge, kus lõpeb tavaline loodus ja algab
inimkäe kujundatu. Terviserada hüpleb linnuse kaitserajatiste kohal nagu väike
krossirada üles-alla ning reedab madalad vallid ja kraavid, mis aja jooksul on
kõrgust ja sügavust kaotanud. Ja kui asuda lähemalt metsaalust pinnamoodi
silmitsema, märkab pilk veelgi madalaid vallipeenraid. Külgedel panustavad
järsud künkanõlvad omalt poolt linnuse kaitsevõimekusse.
(Kurista linnamägi. Jõnksud teerajal on tahtlikud, nendes peab süüdistama kohalikke muinas-vaigalasi)
Kurista linnamägi
on tehtud põhja-lõunasuunalise pikliku seljaku keskele. 1980. aastatel kaevati seda
siit ja sealt. Vanimad ehitus- ja hävitusjäljed pärinevad viikingiajast, 9.–10.
sajandist. Hiljemgi oli punane kukk linnamäel sagedaseks, kuigi ilmselt mitte eriti
oodatud külaliseks. Kurista rahval polnud nähtavasti vihameestest puudust. Noorimad
ehitised kuuluvad 12. sajandi keskpaika, seejärel jäeti kogu kupatus pärast
järjekordset tulekahju lõplikult maha. Ühe hoone rusudest leiti kunagi ära
peidetud ehted – kaela- ja käevõru, kaelarist, helmed ja muud sellist ilusat.
(Järjekordne hüpekas on tegelikult hoopis linnusevall, kuusetüvele soditud grafiito aga markeerib terviserada)
Mu Vaiga-rännu
viimane punkt on laiemale publikule ilmselt kõige paremini tuntud. Kassinurme
Kalevipoja sängi [5] ümber on loodud terve muinas-hõnguline teemapark, kuhu rollimängurid
ja muud entusiastid tulevad mitu korda aastas kokku, et luua oma nägemust möödanikust
ning joosta poroloonitud relvaimitatsioonidega mööda metsi ringi. Siin leidub
puukujusid, püstkodasid, katusealuseid ja kõige imposantsema atraktsioonina elusuuruses
linnuse makett, mille ümber enamik rahvapidusid toimub. Päris linnus võib kõige
selle kõrval kergesti märkamatuks jääda, kuid kõikidest senikäidud Vaiga
kantsidest on ta kahtlemata kõige külastajasõbralikum. Ei mingit võsas
ragistamist ja elu eest heitlemist! Siin on reaalselt võimalik jalutada,
kartmata põõsas varitsevat inimsööjakaru või silmi peast torkavaid oksi.
(Kassinurme Kalevipoja säng on ilus nagu õpikunäide. Esiplaanil ilutsevad püstkojad, nagu puust lavagi, ei pärine siiski ürg-soomeugri ajast, vaid on ehitatud meie vabariigi ajal)
(Linnuse replika on hoolikalt ära tõrvatud. Puiduseenele ei meeldi, vaenuväe tulenooltele teeks see aga palju-palju siirast rõõmu)
Piklikule
sulglohkude vahelisele künkaseljakule ehitatud Kassinurme Kalevipoja säng on
tõepoolest klassikaline kalevipoja säng oma otsavallidega. Kaevatud on teda seni
üsna vähe. Linnus ehitati siia juba rooma rauaaja lõpus või rahvasterännuaja
alguses millalgi 5. sajandi paiku ning kuna tulekahjud on ikka linnustega käsikäes
käinud nagu sukk ja saabas või särk ja p*rse, siis põles see toona ka
korralikult maha. Seejärel läks natuke aega ning teist korda õnnestus vahepeal
taas üles ehitatud linn ära hävitada alles viikingiaja lõpus, 11. sajandi
esimesel poolel. See õnnetus ei suutnud aga kustutada ehitajate õhinat ning
veel kolmat kordagi löödi hooned püsti, paremad kui varemad. Nii kestis
Kassinurme linnus ilmselt lausa 13. sajandini välja, kusjuures on täitsa võimalik,
et ka võõrvõimude sissetulek ei teinud selle eksistentsile kohe lõppu peale (noorimad
söeproovid on nimelt paiguti vallutussõja sündmustest hilisemad, ulatudes lausa
13. sajandi lõppu). Usutavate seletustena tulevad minu meelest kõne alla A)
Ristisõdijad ei leidnud Kassinurmet üles ning see jäi üheks viimaseks
muinaspriiuse kantsiks; B) Linnuse vana või uus omanik leppis uute võimudega
kokku, et ausõna ei korralda neile midagi ootamatut ja ebameeldivat ning nood
lasid tal vastutasuks linnuses elada. Kas aga seejärel sündis siiski midagi
ootamatut ja ebameeldivat või oli põhjus milleski muus, ei luba arheoloogia
võimalused öelda – kindel on vaid see, et tuli tuli ja tõmbas Kassinurme
linnuse loo sellele peatükile tahmase joone alla.
(Võsas ragistamise võib ära unustada. Kassinurme linnuse õu meenutab pigem inglise parki)
Kassinurme linnamäe
ligidal asus muinasaja lõpul ka küla, nii et üheskoos võisid nad moodustada tolle
aja mõistes üsna rahvarohke asula. Läheduses on ka mõned vanema rauaaja lohukivid.
Kassinurmest
sõitsin läbi tuttava Jogentagana koju Tartusse, et toibuda eredatest
mälestustest, seiklusrikkast ja ohtuderohkest päevast ning hakata sepitsema
uusi salaplaane ja rännuteid. Nii mõnigi linnamägi mahukast Vaiga linnuste
panteonist jäi sedapuhku külastamata, samuti on siin kindlasti mitmeid kalmeid ja teisi põnevaid paiku, mis
alles ootavad avastamist ja uurimist. Kannatlikku meelt! Kõik tuleb omal ajal. Kärsitu
nagu ma olen, võtan aga suuna teistele muinasmaadele, et näha, mida neis
huvitavat võib leida. Püsige kuuldel!
2 arvamist :
Et mitte liialt korrata varasemateski postitustes esitatud kirjanduse nimekirja, lisan siia vaid mõned olulisemad nimed:
Ain Lavi. Kesk-Eesti idaosa linnamägedest. – Keskus, tagamaa, ääreala. Muinasaja teadus, 11. Tallinn – Tartu, 2002.
Martti Veldi. Vooremaa asustus ja arheoloogia. Tartu, 2014.
Tere!
Lugesin väga hea meelega - ja meel läks lugedes veel paremaks - lugu sinu Vaigamaa seiklustest. Olen ise suur Kurista linnamäel ja selle ümbruses luusija.
Loodan varsti veel midagi nii mahlakalt kirjutatut lugeda!
Ülo
Post a Comment