Võib-olla on mõni terasem lugeja märganud, et ma pole üht
väikest Muinas-Eesti maakonda veel oma reisikirjades kajastanud. Muidugi on see
Nurmekund, ilmselt kõige poeetilisema nimega muinasmaid, mis üleüldse maailmas
kunagi eksisteerinud. Pole ime, et ta on inspireerinud lingvisti Arthur
Roosmanni, kellest nime eestistamise järel sai Pent Nurmekund, samuti ansamblit
Vennaskond ja nende lugu „Nurmekunna hümn”. Mis seal salata – nimi on veetlev
ja mõneti salapärane, viies mõtted kergelt rahvusromantilistele fantaasiatele
muistsest priiusepõlvest, kuldsest Kunglast ja muust säärasest hõllanduslikust.
Aga kui paljud meist teavad, kus see müütiline Nurmekund
õigupoolest asus? On kindlasti neidki, kelle jaoks kõik, mis toimunud enne tema
eluaega, on mingi ebamäärane seitsme maa ja mere tagune muinasjutt, mille seos
päriseluga on, ütleme, vaieldav. Aga see ei tee Nurmekunda vähem tõeliseks,
kuigi tänapäeva administratiivkaartidel teda enam nii tihti ei leia kui muiste
(kui taolisi asju toona üldse tehtud oleks). Vanade kirjalike allikate toodud
katkendlikke andmeid uurides on ajaloolased jõudnud järeldusele, et Nurmekund
pidi asuma pääasjalikumalt hilisema Pilistvere kihelkonna alal. Tõenäoliselt
kuulus Nurmekunna muinasmaa alla ka Pilistverest lõuna pool asuva Kolga-Jaani
kirikukihelkonna ala. Nii et kokkuvõttes asus Nurmekund Võrtsjärvest otse põhja
pool. Läänes ja edelas piiras teda Sakala, loodes Alempois, põhjas Järvamaa
ning idas Mõhu. Vahel on Nurmekunna asukoht naabermaa Mõhuga segamini aetud –
nii et Mõhu oli läänes ja Nurmekund idas, kuid sellel seisukohal pole siiski
mingeid usutavaid tõendeid.
Jõuluaja neljandal advendipühapäeval käisime ansambel
Sirgutiiga Pilistvere pastoraadis ehk talvekirikus muusikat mängimas ning see
andis ka väga hea võimaluse ära käia selle aasta viimastel seni käimata
muinasradadel Nurmekunnas. Noh, ma ei saa kiidelda külastatud paikade erakordse
rohkusega, sest tegelikult nägin ma vaid üht päris-muinaskohta, aga teisalt on Nurmekund
mingil seletamatul põhjusel jäänud arheoloogide vaateväljast kõrvale ning minu
teada pole siin kaevatud ühtegi noorema rauaaja muistist. Kolga-Jaani ümbrus,
eriti iidse Suur-Võrtsjärve põhjakallas on kiviajaga üle puistatud nii
tihedalt, et tulekivikillud on üksteises kinni. Hiljem aga ei suutnud tasa
taanduv järveäär vist enam oma aktsiaid kõrgel hoida ning inimasustus keskendus
põlluharimiseks sobivamatele maadele.
(Kaart kohaga, mis kirjas ja pildis mainimist leiavad. Tekstis
on number märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
Ühekihelkonnalise muinasmaana polnud Nurmekund kuigi suur, Taani hindamisraamatu sõnul umbes 600 adramaad, mis ületab kolmandiku võrra naabreid Mõhut ja Alempoist. Ehkki näib, et suur ja vägev Sakala võis oma tillukesele naabrile vabalt oma väge ja tahet peale suruda, kohtab Nurmekunna mainimist erinevates kirjasõnades üllatavalt sageli. Teda teavad Henriku kroonika, Liivimaa vanem riimkroonika, Taani hindamisraamat ja mitmed juriidilised dokumendid. Nimekujud on neis üsna sarnased – Nurmegunde, Normegunde, Norumegunde, Nor(e)megunde.
Ühekihelkonnalise muinasmaana polnud Nurmekund kuigi suur, Taani hindamisraamatu sõnul umbes 600 adramaad, mis ületab kolmandiku võrra naabreid Mõhut ja Alempoist. Ehkki näib, et suur ja vägev Sakala võis oma tillukesele naabrile vabalt oma väge ja tahet peale suruda, kohtab Nurmekunna mainimist erinevates kirjasõnades üllatavalt sageli. Teda teavad Henriku kroonika, Liivimaa vanem riimkroonika, Taani hindamisraamat ja mitmed juriidilised dokumendid. Nimekujud on neis üsna sarnased – Nurmegunde, Normegunde, Norumegunde, Nor(e)megunde.
Linnamägesid Nurmekunnast ei teata. Ju siis saadi
kuidagimoodi ka ilma nendeta ära elatud. Teisi muistiseid ikka leidub. Asulakoht
Pilistveres [1], otse küla keskel Navesti jõe ääres, ulatub juuripidi
tagasi rauaaega ning pidi võib-olla 13. sajandi alguse madinates võõrustama nii
sõjardeid kui ka ristijaid, nagu edaspidi näeme. Muinsuskaitse all on veel
mõningad kivikalmed, need muistsed matuse- ja erinevate toimingute paigad,
samuti ohvrikivid, mille puhul pole paraku teada, kas neile ka juba paljude
sajandite eest ande toodi.
(Pilistvere muinasasula. Maja, allee, tee, muinsuskaitsetahvel. Kõige olulisem on peidus kamara all)
(Aga see asulakoht on ka kange, nagu hea puskar, mis iga aastaga läheb aina...)
Ristisõda tabas Nurmekunda päris valusalt. Esmakordselt tungisid
siia 1211. aasta sügise paiku mõned Sakalat rüüstama tulnud lätlaste, liivlaste
ja sakslaste väest, ületades kahe maa vahelise piirijõe Navesti ja „pistes kõik
külad põlema ning tappes mehed, viisid naised ja hobused ja kariloomad kaasa ja
jõudsid kuni Järvamaani välja,” nagu kirjutas Henrik. Järgmise aasta alguses
tegid ristisõdijad möllu Järvamaal ning tagasi tulles põletasid taas Nurmekunda
koos Mõhuga, kuni jõudsid Võrtsjärve äärde välja. Edasi jäi see maanurk
vallutajate tähelepanu alt mõneks ajaks kõrvale ning sõjasalgad liikusid siit
kiirelt läbi, kätt külge panemata. Alles ilmselt 1219. aasta talvel leidis aset
leedukate tõeliselt suurejooneline ja parajalt hullumeelne sõjaretk Eestisse. Nagu
kirjeldab tundmatu autori kirjutatud Liivimaa vanem riimkroonika, tungisid leedulased,
keda juhtinud vanakurat ise, läbi Semgallia ja Kuramaa Kura Kurguni ning
maabusid üle merejää Sõrves. Edasi saatsid nende sõjasõitu karjed ja
põlengutoss, kui nad hävitades ja röövides läbisid Saaremaa ja Muhu, seejärel
Läänemaa, Järvamaa ja Nurmekunna. Tagasi kodu poole kapati läbi Sakala ja
lätlaste maa, kaasas soliidne sõjasaak. Alles Väina jõe ääres läksid orduvennad
koos lätlaste ja liivlastega leedulaste laagrile kallale ning võtsid palju
eestlastelt omastatud kraami endale. Meie omadele jäid lõppkokkuvõtteks ilmselt
näpud. Heal juhul.
(Siin üleval voolab Navesti ehk Pala kesk Nurmekunda, aga allpool saab temast Nurmekunna ja Sakala vaheline piirijõgi)
1220. aastal, kui preester ja kohakaasluse alusel
kroonikakirjutaja Henrik võttis ette oma legendaarseks saanud ristimistuuri,
leidis ta mahti koos äsja preestriks pühitsetud Theodericiga Nurmekunda
väisata, et igas suuremas külas ristida ning evangeeliumi õpetust jagada. Henrik
oli seda meenutades oma kroonikas haruldaselt üksikasjalik ning kirjutas, et
nad käisid maakonnas ringi seitse päeva, ristides iga päev 300 või 400 mõlemast
soost inimest. Ehk siis on meil magus võimalus järeldada, et Nurmekunnas elas
toona vähemalt 2100–2800 inimest, ent tõenäoliselt ka rohkem, sest päris kõiki
nad niikuinii ära ristida ei jaksanud. Ja ühtlasi reetis Henrik sellega
eneselegi tahtmatult, et varasemad rüüstamiskäigud polnud siiski suutnud nii
suurt kahju tekitada kui vallutajate pool näidata ihkas.
Sõjavanker ragises üle Eestimaa eelnevast hoolimata edasi. 1223.
aastal rüüstas-põletas ristisõdijate vägi, mis oli tulnud ülestõusnud Sakalat,
eeskätt Viljandit ja Lõhaveret karistama, taas Nurmekunna maad. Kui kogu Mandri-Eesti
oli järgmisel aastal ära vallutatud, läks Nurmekund Tartu piiskopi kätte, kes
andis selle koos teiste läänepoolsete aladega – Sakala, Mõhu ja poole Vaigaga –
Kristuse sõjateenistuse vendade kätte (keda tunneme tänapäeval mõõgavendade
orduna). Nurmekunda loodi oma kirikukihelkond ja 1234. aastal pandi siin ametisse
vaimulik-plebaan Fredericus. Küllap ehitatigi kirik kohe alguses Pilistverre,
ehkki kirjasõnas on teda esmakordselt mainitud küll alles tükk aega hiljem, nimelt
1454 (Pilszekon).
(Pilistvere kiriku noorusaeg võis mööduda veel Vana-Nurmekunna päevil, aga Eesti ajaloos on ta olnud hiljemgi õigel ajal õiges kohas. Näiteks taasiseseisvumise aegu sündis mitmeid rahvuslikke algatusi just siin)
Võiks siinkohal öelda, et edasine on juba ajalugu, aga enne
pidulikku lõppsõna tunnen kohustust ära mainida veel üht Eesti muinaslooliselt
olulist tõika, mis Nurmekunnamaaga seotud. Ajaliselt hüppan seekord hoopis 19.
sajandisse. Siis elas ja tegi mehetegusid esimene eesti soost harrastajast muinasteadlane
Jaan Jung. Ta sündis Pilistvere kihelkonnas Imavere mõisas ning siia
kihelkonnakalmistule on ta ka koos abikaasaga maetud. Oma tegusamail aastail korraldas
Jung Jakob Hurda eeskujul kirjasaatjate abiga üle-Eestilise muististe
registreerimise, mille tulemusel tekkis esimene terviklik ülevaade meie kodumaa
vanadest asjadest ja kohtadest. See info on tänapäevalgi väga oluline, sest
paljude objektide asukohad on unustatud või ajaloo tõmbetuultes minema pühitud.
Trükis jõudis Jung avaldada vaid osa kogunenud materjalist. Nagu sellest
kõigest veel vähe olnuks, kirjutas ta ka meeletus koguses ajalugu tutvustavaid
raamatuid ja artiklikesi ning – taas esimesena – tõlkis Henriku Liivimaa
kroonika maakeelde. Olles selleks tarbeks eelnevalt ladina keele selgeks
õppinud. Nii et tema saavutustel on meil siin ajaraamatus igati põhjust
peatuda. Tegemist on igatahes ühe kõige prominentsema nurmekunnakaga, kuigi see
maanurk on olnud koduks paljudele kangetele.
("Siin hingab Jumala rahus Jaan Jung". Tema ise)
Kui ma olin Navesti jõe paisul rannamõnusid nautinud (vesi
oli aastaaega arvestades päris soe), jätsime Nurmekunnaga selleks puhuks
hüvasti. Nähtavasti võib tuleval suvel taas olla põhjust sinnapoole kiigata. Kui
olen ka käesolevale kirjatööle viimase punkti pannud, ongi kõikidel Eesti
muinasmaadele ring peale tehtud. Kahtlemata on teemasid, millest vesta, veel
palju-palju-palju, aga kuidas nendega uuel aastal jõuan rinda pista, on veel
natuke vara öelda. Vihjan vaid, et üht-teist teemakohast on mitte väga kauges
tulevikus ka ilmumas. Seniks aga lausun aitäh kõigile toredatele lugejatele
ning soovin teile meeldivat pühadeaja jätku ja vägevat uut aastat!
1 arvamist :
Kirjandust:
Rudolf Kenkmann. Kesk-Eesti muistsete maakondade asend. – Ajalooline Ajakiri, 1933, 1, 2.
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Liivimaa vanem riimkroonika. Tallinn, 2003.
Post a Comment