Sügis süveneb ja aastalõpp läheneb vääramatu jõuga. Kuna ma
veebruarikuus olin võtnud endale kinnisideeks selle aasta jooksul rännata
arvukatel muinasradadel ning neist lõbusaid lugusid kirja panna, külastades
selle jooksul kõiki neljateistkümmet ajalooteoste ja -õpikute kaartidel koosesinevat
Eesti ala muinasmaad, siis on rabelemist olnud üksjagu, et aastaplaanid ära
täita. Kas halduspilt ka tegelikult umbes 1200. aasta paiku selline oli, nagu
neil kaartidel märgitud, on muidugi täiesti iseasi. Muinasmaade ja nende piiride
teemal on lootust lugeda lähitulevikus, seniks aga varuge veidi kannatust.
Igatahes oleme oma eluga jõudmas 2015. aasta saba suunas
ning mina olen pidanud passima peale, et haarata kinni igast heast võimalusest
muinasmail ringi rännata. Ning kui midagi väga tahta, seal avaneb ka piisavalt
uksi ja aknaid, mis kutsuvad sisse hüppama. Nii ka nüüd. Maarja plaanis minna
autoga mõneks päevaks Raplasse kassi hoidma ning kutsus mind ühes, sest olin
ise sättimas end Keilasse sõitma. Leppisime kokku, et sõidame Raplasse, kus
tema jalastub, ning mina jätkan maantee mõõtmist Tõotatud Linna suunas.
Mõeldud-tehtud! Isegi minu jalgratta suutsime tillukese auto tagapeale ära
pakkida (esiratas tuli selleks vägiteoks küll küljest monteerida) ja 4.
oktoobri õhtupoolikul algas meie sõit Kaug-Loodesse. Kõik edenes plaanipäraselt
ning õhtuks nägingi viimaks Tõotatud Linna torne kauguses kutsumas.
Keilas läks aeg kiiresti, nagu alati. Järgmisel päeval
pärast kohalejõudmist käisime Tiinaga suursugusel jalgrattaretkel Väänal ja
Türisalus ja Keila-Joal ning see oli väga äge, eriti ootamatu koopaavastus ning
päikeseahetus Türisalu pangal. Pimedas kojusõidust hoolimata naasime
vigastusteta. 6. oktoobril otsustasime, et rattaränd jäägu seekord mõneks
teiseks homseks ja võtaks nüüd hoopis automatka ette.
Ja nii me ka tegime.
Vana Läänemaa on igavesti suur maa, millest suur osa jääb
päris mere äärde – sellest ka näiteks Henriku kroonikas esinev ladinakeelne
nimekuju Maritima ehk tõlkes
Mereäärse. Skandinaavlased nimetasid Läänemaad Wiek, Vik (Laheäärne maa)
või Adalsysla (Suurmaa). Tubli tükk
Läänemaad jääb ka rannast eemale sisemaale. Näiteks Kullamaa kees elu kindlasti
juba muinasajal. See kant on Keilast tulles ka üks lähemaid Läänemaa iidseid kihelkondi.
Taani Hindamisraamatu väikese Eestimaa nimistu koostanud ametnike arvestuste
kohaselt oli Läänemaal seitse kihelkonda kokku 1900 adramaa haritava pinnaga.
Enamike kihelkondade nimed on teada – Soontagana (ladinakeelseis variantides Sontagana, Sontackele), Ridala või
Rõdali (Rotalia, Rotelewic), Hanila (Haniale,
Hanhele), Kotsu-Sõrve (Cotze et Suorbe, Karuse ja Tõstamaa
piirkonnas), Kõrve (Corbe, kuskil
praeguse Pärnu-Jaagupi kandis), Lihula (Leale),
aga üks, nähtavasti see kõige maa- ehk idapoolsem kihelkond on paraku jäänud
vahepeal nimetuks – tema muinasaegsest nimest ei tea me suurt midagi. Ajaloolased
on välja pakkunud, et selle nimi võis olla harjulaste poolt vaadatuna Läänemaa,
nagu ilmneb ühest 16. sajandi teise poole allikast, ja et hiljem sai Läänemaa
kogu suure maakonna ühisnimeks. See praegu siiski veel ebaselge nimega
muinaskihelkond võis haarata endasse praeguse Kullamaa, Märjamaa ja Vigala
ümbruskondi.
(Kaart kohtadega, mis kirjas ja pildis mainimist leiavad. Tekstis
on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
Kullamaal ja selle läheduses on minusugusel muinasmaniakil
vaadata-kogeda omajagu. Meie keerasime esiti Maidla külla. Kes luges eelmist
muinasreisikirja Virumaa Askele kihelkonnast (ilmus 26. oktoobril), nägi, et
selleski heietasin pikemalt ühest Maidla külast. Aga tõesti-tõesti, neid pagana
Maidlaid on siin Kalevite kangel maal rohkem kui keegi meeles jõuab pidada.
Vahest ainult Arukülasid leidub veel enam.
Kullamaa kandi Maidla on arheoloogide seas kõigist
Maidlatest kõige tuntum, sest aastatel 1983–1990 kaevas Mati Mandel siin üht pikka
ja laia kivikalmet [1]. Ta kaevas kalme eaaegu täielikult läbi, aga mõni
aasta tagasi tuli välja, et päris kõike ikka veel pole üles leitud, nii on
arheoloogia siin edasi käinud. Kohalikud on kalmet kutsunud Kääpa aukudeks või
Sõjaväljaks. Laiale maa-alale on kokku kantud kiviladestik, mille seas ja all
leidus nii põlenud luutükke kui ka terveid põletamata matuseid. Lisaks
inimsäilmetele oli pühapaika leidnud tee erinevate loomade, nagu koera, veise,
sea, kitse või lamba, hobuse, jänese ja lindude luud.
(Igasugused stendid on alati hea märk sellest, et muistis on ligiduses. Nii ka nüüd)
Kalmesse oli veetud väga palju asju, mille üksikasjalik
ettelugemine võtaks kaua nii palju aega, et enne jõuaks uus sajand kätte. Ütlen
vaid niipalju, et nende seas leidus odasid, mõõku, kirveid, vikateid,
hobusevarustust, nuge, vööosasid, võtmeid ja lukke, kõikvõimalikke ehteid sõlgedest
helmesteni ja üleüldse sisuliselt kõike, mida tollal maailmas leida võis. Mõne
mõõga tera oli elegantselt rulli keeratud, ehk selleks, et suursugusel relval
oleks lihtsam oma kandjale teise ilma järgi minna (kompaktsena mahtus äkki
paremini reisikotti). Esemete sümboolne surmamine oli muinasaja lõpus päris
levinud komme. Aga ka üksjagu loogiline, sest teisiti ju need asjalised
väärtused teispoolsusesse naljalt ei pääsenud. Teispoolsus oli aga
siinpoolsusega üsna sarnane paik, kus läks vaja igasuguseid asju. Näiteks relvi,
millega sai vaenlasi kolmapoolsusesse (ja sealt veel edasi) läkitada.
Paljud esemed asetsesid otse inimjäänuste kõrval, teised
paiknesid küll pundis, aga sellest, kellele nad täpsemalt kuulusid, ei saanud enam
hästi aru. Kolmandad vedelesid kalmekivide vahel üsna juhuslikult. Kivikalmele
pandi alus juba rahvasterännuajal, 5.–6. sajandil, rohkem on matuseid aga 10.–13.
sajandist.
(Kaevamistel paigast võetud kalmekivid esindavad erinevaid gabariite ja värvitoone)
Liginemine kalmele pakkus parajalt närvikõdi – muistne
matusekoht koos infostendiga asus otse keset karjakoplit, mis oli täis
mustavalgekirjusid lehmi. Pluss üks pull. Arvestades varasemat kogemust Vahastu
linnamäe juures, kus pidin vahepeal tosinkonna uudishimuliku ja piraka mullika eest ummisjalu
pagema (loe 7. septembri Alempoise reisikirja!), olin juba ette valvas. Ent,
mõtlesin, lehmad on tavaliselt üsna rahulikud elajad ning pealegi tuli ju
ikkagi kuidagi kalmele pääseda. Hoolikalt silmas pidades eelkõige pulli (sest mine
tea, mis mees ta selline on!), valisime kopli veidi kaugema külje ning pugesin
elektrikarjuse alt lehmade keskele. Tiina otsustas siiski targu jääda teisele
poole kaitsvat traati. Astusin nii rahulikult kui suutsin keset uudishimulikke
veisepilke muistise poole. Pull sõi rahulikult omaette veidi eemal. Õnneks ei osutanud
suured lojused kõike kahtlustavale ja koduloomadest võõrdunud linnalapsele
mingit ohtu ning sedasi jõudsin elusalt ja tervelt kalmele.
(Maidla kivikalme ustavad valvurid)
Nojah, tegelikult oli kohapeal märksa vähem vaadata kui
kaugemalt oli tundunud. Väljakaevamistel eemaldatud pinnas ja kivid olid
kuhjatud siiasamma suurteks hunnikuteks, kust viimastel aastatel on
järelsõelumisel leitud esialgu kahe silma vahele jäänud kalmepanuseid.
Pahaaimamatuid rändureid koplisse meelitavast stendist tegin ka pilti. Samal
ajal hoidsin pidevalt silmanurgas seda va pulli, kes õnneks osutus küll piisavalt
flegmaatiliseks, et minu eksistentsi mitte ohustada. Samuti näis tal puuduvat
ebaterve (ehkki ilmselt õigustatud) huvi igasuguste koplikülaliste osas. Igaks
petteks vaatasin ma kiire taganemistee valmis, sest mine sa tea... Aga ei
juhtunud midagi, nii et kui kalme oli ära vaadatud, pääsesin viperusteta tagasi
„õigele” poole karjusetraati.
(See, kas Maidlas on kõrvuti üks või mitu kivikalmet, sõltub nähtavasti peaasjalikult sellest, kas igat veidi omaette olevat kiviladet eraldi kalmeks lugeda. Sel juhul võiks neid vist rohkemgi kui kaks olla)
Kaks lähemat muinasaegset küla jäid Maidla kivikalmest
mitmesaja meetri kaugusele, sest elusad muinasinimesed ei soovinud oma eluaset
ja isiklikku ruumi nähtavasti kalmulistega jagada. Ühe külaaseme juurde pandi
hiljem püsti Maidla mõisa hooned ja nende juurde rajati veel tükk maad hiljem
kruusakarjäär, kust oli mugav ehituseks vajalikku maavara ammutada. 1974. aasta
talvel leiti karjääris külmunud kruusa õhkamise järel puht juhu tõttu üks hõbeaare
[2]. Selle algne kogus pole enam teada, aga kahes üksteisele servapidi kokku
asetatud pronkskausis oli maha maetud oma 1,8 kilogrammi jagu münte ja
väärisesemeid. Varanduses oli paar hõbedakangi, mõned ehted ja üle tuhande
mündi, mis olid löödud eri maailma nurkades – araabiamaades, Inglismaal, Saksa
aladel, Skandinaavias, Taanis, Itaalias, Ungaris, Iirimaal, Tšehhis. Noorima
mündi põhjal on aarde matmisajaks hinnatud 11. sajandi lõppu. Keegi elas
Maidlas päris hästi – lisaks aardele jätkus head ja paremat ka kalmesse
matmiseks.
(Vanas karjääris enam ei kaevandata. Nojah, mis seal enam surkida, aare on ju välja võetud)
Kui juba Kullamaa kandis ringi kolasime, tuli ju ometi ka
Kullamaalt endast läbi käia. Vana keskaegse kiriku taga asub kena hubane
kalmistu, selle taga omakorda Kullamaa Rohumägi [3], mis, muide, on
linnus. Nimi nähtavasti õigustab end; mäel kasvavad rohi ja puud ning aimata
võib isegi midagi õrna madala valli taolist. Esimesed suuremad kaevamised
toimusid 1924. aastal, aga paraku osutusid need sisuliselt linnuse rüüstamiseks,
kuna tegijad olid lihtsad amatöörid, kes tahtsid leida ilusaid asju. Üht-teist
nad leidsidki – sütt, loomaluid, potikilde ja rauast kannuse. Muinsuskaitse
pani sellele naljale siiski ühel hetkel käe ette ja edasised „uurimistööd” jäid
katki.
(Kullamaa Rohumägi - linnus surnuaia taga)
Teist korda kaevati Rohumäel 1974 – samal aastal, mil
Maidlas leiti hõbeaare. Sedapuhku olid tööde eesmärgid mõneti täpsemalt
sõnastatud ning ka kaevajad asjatundjamad. Nimelt on vanadest dokumentidest
teada, et 13. sajandi alguses, pärast Läänemaa ristiusustamist, olnud
Saare-Lääne piiskopkonna foogtil Johannes de Lodel Kullamaal mõne aasta jooksul
linnus, mille 1233 või 1234 hävitas Mõõgavendade ordu vägi. Ordu ise nägi oma
lõppu juba loetud aastad hiljem, nimelt 1237. Küsimus oli nimelt selles, kas
Lode linnus võis ehk asuda Rohumäel. Kaevamistel leiti küll kivivall ja rauaaja
lõpu potikilde, aga kuna ei Johannes de Lodet ennast ega vastuvaidlematult
temale kuuluvaid asju ei avastatud, jäi lugu ometi lahenduseta.
(Võidurõõm mäe vallutamisest)
(Linnamäe põhjapoolne osa on natuke kühmlikuks lõhutud. See-eest saab pingil istuda ja hea õnne korral jalamil toimuvat kultuurilist isetegevust nautida)
Mati Mandel on arvanud, et piirkonna põline ülikusuguvõsa
elas Maidlas ning Kullamaale 12. sajandi paiku linnuse ehitanud tegelased olid
kohalikus poliitikas küll usinad, aga rohelisevõitu. Uuele ülikuperele võis
kuuluda ka Rohumäest vaid umbes 150 meetrit loodes olev kalmistu [4], kust
suvalised sonkijad on välja kaevanud mõõga, naelu, nuge, hoburaudsõle ning
tublisti inimluid. Kuigi korralikke väljakaevamisi pole Kullamaa muinaskalme veel
näinud (küll aga kindlasti eeskujulikke sissekaevamisi), võib saadud leidude
põhjal arvata, et sinna maeti peamiselt 12. sajandil ja 13. sajandi alguses.
Ning kuna päris lihtsale talupojale ilmselt mõõka hauda kaasa ei pandud, siis
pididki siin puhkama oma igavest und Kullamaa kõvemad tegijad.
(Päikesekiired Kullamaa muinaskalmistu puuokstes. Suurem osa oktoobrist oli ju soe ja särav)
Viimasena tahaksin veel tähelepanu juhtida ühele tillukesele
kiviplaadile Kullamaa kirikaias, kiriku lõunaküljel. See on vana, keskaja
alguspoolest pärinev trapetsikujuline hauaplaat [5], millel peaks olema
kujutatud rõngasristi. Mina ei osanud kivipinnal küll suurt midagi välja lugeda
või näha. Suurem osa sellest hauakivist on peidus maapõue kamaras. Põhjus, miks
ma sellest hauaplaadist oma muinasreisikirjas räägin, on selles, et mõnede
ajaloolaste arvates valmistati taolisi trapetsikujulisi (ehk peenemalt öelduna
trapetsiaalseid) kivist hauaplaate Eesti alal juba enne 13. sajandi alguse
ristisõdasid. Nendel kujutatud motiivid on enamasti erinevates stiilides
ristikujutised, vahel harva leidub ka näiteks joogisarvi, sõdalasi või muud.
Kuna hauaplaatide dateering võib osaliselt jääda ka muinasaega (vähemalt
naabermaade võrdluste kohaselt), ongi puhkenud diskussioon, et äkki olid paljud
muinaseestlased juba enne maa vägivaldset ristimist vähemalt enda meelest
tõsised kristlased, kes endid nende hauaplaatide alla lasid matta. Tegelikult
pole selles erilist kahtlust, et ristitud inimesi tõepoolest leidus – kroonik
Henrik tundis sellistest näiteks Pudiviru vanemat Tabelinust. Peamiselt
Lääne-Eestist tuntud trapetsikujulistest hauaplaatidest on osad tõenäoliselt ka
nii-öelda ametlikust keskajast ehk siis ajast, kui võõrvõimud siin usinalt
kirikuid ehitasid, kristlust juurutasid ja vastavaid makse sisse kasseerisid. Aga
kes teab, äkki mõned neist võivad tõepoolest olla juba varasemad?
(Trapetsikujuline hauaplaat eristamatu ratasristiga. Päikese, viljakuse ja mille kõige veel sümbol. Umbes 2/3 hauakivist on maa sees)
Tänavu ma nähtavasti enam teistesse Läänemaa kihelkondadesse
ei jõua, nii et Maidla ja Kullamaa ümbrusele jääb austav ja kohustav ülesanne
esindada muinasreisikirjades tervet Läänemaad. Usun, et ta saab sellega kenasti
hakkama!
3 arvamist :
Kirjandust:
Mari Loit. Trapetsiaalsed hauaplaadid Eestis. Muinsuskaitseamet. Tallinn, 2004.
Mati Mandel. Läänemaa 5.–13. sajandi kalmed. Eesti Ajaloomuuseum. Töid ajaloo alalt, 5. Tallinn, 2003.
Mati Mandel. 13. sajandi alguse võimukeskused Läänemaal. – Etnos ja kultuur. Uurimusi Silvia Laulu auks. Muinasaja teadus, 18. Tartu – Tallinn, 2006.
Mati Mandel. Arheoloogiga Läänemaa radadel. Tallinn, 2011.
Arkadi Molvõgin. Läänemaa muinasaegsed mündiaarded. – Läänemaa esiajalugu. Haapsalu, 1993.
Enn Tarvel. Läänemaa seitse kihelkonda. – Keel ja Kirjandus, 1971, 5.
Läänemaal asub veel põnevaid linnuse kohti nagu näiteks Hallimägi, Massu linnamägi, Salevere linnamägi, Palivere linnamägi, Vatla maalinn, Tubrilinn.
muinasaegsetest kivikalmetest rääkimata. Kunagi võiksid neidki külastada ja blogitada. Soovitan kuumalt.
Jaa, tõepoolest - kui kunagi avaneb võimalus taas sealmail ringi käia, püüan kindlasti neidki kohti külastada. Tänud soovituste eest!
Post a Comment