Minu jaoks muidu nõnda kodusel Virumaal on tegelikult päris
palju kohti, kus ma seniajani käinud pole. Ning ma ei räägi siin sugugi
mingitest pisikestest metsakülakestest. Sel augustil külastasin esimest korda
oma elus Kohtla-Järvet, mis on elanike poolest suuruselt viies linn Eestis
(vaid Tallinn, Tartu, Narva ja Pärnu on eespool). Eks see tekitas minus ka
omajagu segadust – kuidas saan ma üldse arvata, et tunnen oma kodumaad, kui sealsamas
sisuliselt käeulatuses on mitmekümnetuhandeline linn, mida ma näinudki pole! Vähemalt
parandasin selle vea tänavu ära ning teisest küljest on ju isegi päris tore, kui
läheduses leidub veel piisavalt avastamisrõõmu pakkuvaid paiku.
Võimalus Kohtla-Järvet teist korda väisata avanes mul juba
septembrikuu 16. päeval ning kuna aega ja liiklemisvõimalusi oli üsna vabalt,
tegin otsuse parandada veel kaks vajakajäämist ja käia ära ka Püssis ja
Kiviõlis. Ja kui juba tee sinnakanti viib, vaadata, mida sealkandis veel
meelikõditavat leida võib.
Püssi ja Kiviõli on väikesed tööstuslinnad, mille paremad
päevad näivad jäävat mõnekümne aasta taha. Oma tööstusmaastike poolest on
Ida-Viru muidugi (kuri-) kuulus. Kaevandused, karjäärid ja tuhamäed, millele
annab vürtsi terve bukett ühiskondlikke lõimumispuntraid. Sellegipoolest on
Ida-Viru väärt kant, mida avastada – elamus on igatahes garanteeritud. Juba
tuhamäed ise pakuvad muljetavaldavat vaadet, olgu siis nendele või nende pealt.
Tõsi, nõukogude majandamine sonkis Virumaad üles kaugelt rohkem, kui asi väärt
oleks olnud (muuhulgas läks nahka kindlasti ka palju muinaspärandit, millest
meil aimugi pole), ning tõi endaga kaasa seitset sorti nuhtlusi. Siiski
alustati sealkandis tööstusega juba enne II maailmasõda, nii et isegi ilma
vastiku okupatsioonita hargnenuks Virumaa idaosas industriaalmaastik
seeneniidistikuna nii ehk naa.
Jätkem aga 20. sajandi pealiskaudsed elamused ning heitkem
uuriv pilk sügavamale, mõistmaks paremini asjade olemust ning seda, kust me
tuleme, kes me oleme ja kuhu läheme. Kiviõli ja Püssi asuvad maalapil, mis
ajalooliselt kuulus Lüganuse kirikukihelkonnale. See on omakorda võrsunud iidsest
muinaskihelkonnast, mille nimi oli tõenäoliselt Askele (olen kohanud ka
kaasaegseid variante Askala või Askälä). Taani Hindamisraamatus kirjutati ta
üles kujul Askælæ. See kant oli eesrindlik
tegija juba rauaaja alguspoolel, nagu tõendavad arvukad kivikalmed. Võimalik,
et Askele rahvas sattus üsna varakult ka kirjaoskajate eurooplaste huviorbiiti,
kes nad igaveseks kuulsuseks pärgamendile raiusid. Igatahes võib ajalookirjutaja
Bremeni Adami 1070. aastatel kirjutatud menukist „Hamburgi kiriku piiskoppide
teod” (ladina keeli „Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum”) leida juttu
piraatidest askomannidest või ascomannidest, kes külastasid rüüstamise
eesmärgil näiteks Friisimaa rannikut ning tembutasid ka edaspidi. Isegi kui
pole võimalik Askelet ja askomanne täie kindlusega omavahel paari panna, jääb
siiski väikegi võimalus, et just siit Viru rannast sõitsidki välja need hirmsad
mereröövlid, kes kõikjal merd röövisid ja rahvast hirmutasid.
Mina mereröövleid ei kohanud; isegi merd nägin ma oma sõidu
jooksul vaid eemalt. Kiviõlist lõunas on väga ilusa mõisakooliga Maidla küla
[1], mille esmamainimine kirjasõnas leidis aset aastal 1241. Ja kus mujal kui ikka Taani Hindamisraamatus, mis
ütles, et Maydalæ külas olnud kümme
adramaad. Maidla-nimelisi külasid on meie riigis millegipärast eriliselt palju
– Eesti Keele Instituudi Kohanimeandmebaasist lugesin neid kokku vähemalt viis.
Keskajal kuulus Maidla väga kuulsale Maydelide (ehk Maydellide) aadliperele
ning on arvatud, et nad võisid olla kohalik vana ülikusuguvõsa, kes aja jooksul
(balti-) saksastus. Maidel tähendab murdes nimelt üht pisikest kala nimega rünt.
Ka Maydellide suguvõsa vapil on kujutatud kolme väikest kala (mis liigist, ei
saa pildi pealt hästi aru). Rünte võib Maidlast läbi voolava Purtse jõe põhjas
elada küll. Asi neil siis enda järgi terve küla ja isegi suguvõsa nimetada oli.
(Maidla rahvas mäletab hästi aega, mil Taani misjonärid külas käisid ja selle Taani Hindamisraamatu Suurde Eestimaa Nimistusse kandsid)
(Purtse jõgi on sisuliselt Askele emajõgi - kõik sel korral käidud muinaskohad jäid jõe kallastele)
Kiviõlis võtsin kätte ning ronisin ühe tuhamäe tippu. Milline
suursugune vaade avanes mulle seal Virumaast! Avarused ja tuhamäed, askeldav
tööstusmaastik ja lõputud metsad. Kui ilm poleks olnud sompus ja hall, oleks
vaateulatus kindlasti avaram olnud, aga ka praegu jättis see kõik minusse väga
üleva mulje. Tuhamäele oli ehitatud suusalift – näib, et kiviõlikad on ära
tabanud nende kolossaalsete pinnavormide potentsiaali, mis on muidugi väga
kiiduväärt.
(Kui siit pilve piirilt alla vaatan... Kiviõli pastoraalmaastik)
(Suusalifti trossid laskumas Askele rohelistele niitudele)
Pole just väga laialt tuntud oletus, et Lüganuse kirik
võib asuda otse vana linnusekoha peal [2]. Kätt südamele pannes ei
teadnud minagi seda paika külastades, et see nõnda olla võib. Põhjust sedasi
arvata annavad aga looduslikult paslik paik – jõeäärne künkakink – , madala kivimüüri
jäänused murukamara all ning üksikud kiriku põranda alt leitud arvatavad
muinasasjad. Lisaks on viikingiaja savinõude tükke leitud kirikaia kõrval
olevatelt põllulappidelt, nii et meil oleksid olemas kõik komponendid tollele
ajale traditsioonilisest linnuse ja asula tandemist. Ja tõesti, miks ka mitte?!
Aga kas Lüganuse kiriku ehitajad teadsid, et nad toimetavad vana mahajäetud
linnuse peal, jääb ilmselt saladuseks. Samas, pühakoja ehitamise ajaks (14.
sajandi keskpaik) võis linnus olnud hüljatud kõige enam ehk kolmsada aastat,
võib-olla vähemgi, mistap võisid kohalikud elanikud seda veel mäletada küll.
Nii et võib-olla polnud kiriku asukoht teps mitte juhuslikult valitud.
(Ning taaskord see poolmüütiline 1241. aasta. Elmo Nüganen võiks samanimelise filmi vändata...)
(Lüganuse kirik varjamas oma kehaga arvatava muinaslinnuse maiseid jäänuseid nagu kanaema tibupoegi)
Kirik ise näeb ka täitsa tore välja oma ümmarguse torniga. Kirikaias
on uusaegsete haudade kõrval mõned vana väljanägemisega kiviristid ning veidi
eemale (võib-olla just muinasasula maa-alal) on püstitatud kenasti hooldatud
Vabadussõja mälestussammas.
(Lüganuse Vabadussõja mälestusmärk, mille all võib laiutada muinasasulakoht)
Purtse Tarakallas [3] on Purtse jõe paremkaldal
kõrguv lahmakas linnamägi, kunagine Askele pealinn. Tallinn–Peterburi maantee jookseb
Tarakaldast vaid mõnisada meetrit põhja poolt, aga autohordide ja võõraste
pilkude eest varjab iidset võimukantsi puude ja põõsaste roheline loor. Kui
õigelt poolt läheneda, avaneb aga päris imposantne vaade suursugusele
linnusele. Rühkisin kallakjat teed mööda üles mäele ning leidsin enda eest avara
platsi, huupi hinnates oma 7500 ruutmeetrit suur (ja ma üldse ei kasutanud siin
kirjanduse abi, oh ei! Ma lihtsalt olen niivõrd osav pindalade määraja!).
(Purtse Tarakalda linnus. Tee viib üles mäele. Harvaesineva detailina jääb sõdalase kilbikäsi otse linnusevalli poole. Võimalikud piirajad võisid olla meeldivalt üllatunud)
Sellest kohast, kust mina üles tulin, oli kividest kaitsevall
kõige kõrgem, sest kaitsevall peabki alati kõige kõrgem olema just seal, kust
oleks muidu kõige lihtsam üles ronida. See oli ka üleüldse kõige esimene vall,
mis linnusele kuskil 8. või 9. sajandi paiku püsti pandi. Ülejäänud osa õue
piiravast ringvallist on oluliselt madalam ja ka umbes kolme sajandi jagu
hilisem. Vaevalt et kogu vallide sisse jäänud maalahmakas maju täis ehitati.
Pigem olid hooned servades ja keskele jäi tühi plats, mille sai vajadusel täita
huvitava ja kasulikuga – rahuajal näiteks kauplejatega, vaenu korral
kariloomade ja lähemate ümberkaudsete sõja eest varjujatega. Isegi
jalgpalliväljaku oleks saanud probleemideta ära mahutada, kui see mäng oleks
olnud toona Virumaal tuntud.
(Tarakalda esimene kaitsevall on ka kõige kõrgem)
(Madal ringvall ümbritseb linnuseõue teisi servasid. Ikka paras lahmakas on)
Aga huvitav on veel see, et Purtse Tarakallas jäi nähtavasti
kestma ka pärast ristisõdade möllu. Kaevamistel leitud söestunud tukkidest
saadud radioaktiivse süsiniku analüüside põhjal võis elu Tarakalda linnuses
õndsalt edasi kesta kuni 14. sajandini. Esmapilgul tundub see jutt muidugi
kummaline, kuna me kõik teame hästi, et pärast Muhu linnuse vallutamist ja Saaremaa
alistamist 1227. aastal pandi tuli kustu ning algas 700-aasta pikkune orjaöö.
Aga tegelikkus oli nähtavasti natuke teine. Kui nüüd näpuga järge ajama hakata,
siis tõesti-tõesti, ka Henriku kroonikas pole otsesõnu mainitud ühtegi
kakelungi Virumaal (mis ei tähenda samas, et neid üldse ei toimunud). Mida me
sellest järeldada võime? Vahest seda, et tõepoolest polnud võõrvõim siinmail
nii pealetükkiv ühti kui näiteks Lõuna-Eestis, mis sõja käigus päris
korralikult ära trööbati. Purtses võisid samuti kohalikud võimumehed vana rasva
peal mõnda aega edasi lasta, peaasi, et Taani kuningale truudust tõotasid. Aja
jooksul nad kas saksastusid (nagu ehk Maydellid) või kaotasid oma positsioonid
ning sulasid kokku lihtsate talupoegadega. Elu vahest on nii, tee mis teed...
Purtse jõe vastaskaldale jäi linnusega samaaegne küla Purdus, millel adramaid suisa 32. Nii et
täitsa eeskujulik. Samuti on lähikonnas olnud paar kivikalmet ja vist ka üks
muinasaja lõpu maakalmistu.
Kolmas sel reisil kohatud muinaslinnus oli Purtse
Taramägi [4], mis asub sarnaselt eelmistelegi Purtse jõe ääres, aga on
neist kõigist kõige mereäärsem. Ja, nagu mulle kohemaid selgeks sai, ka kõige
võsastunum. Ilmselgelt pole tegemist erilise turismimagnetiga või vähemalt pole
kohalikud arendajad osanud teda sellena näha. Kui ma juba järsust-järsust
nõlvast üles sain, püüdsin leida kohta, mis kannataks vähegi fotografeerimist,
aga tihnikus polnud see ülesanne just kergemate killast. Ühe veidi lagedama (ja
madalama) koha siiski justkui leidsin, mis raamatutarkuse järgi peaks olema
otse keset linnamäe õue millalgi kaevatud auk. Mis hea pärast seda tehti,
polnud vahest selge kaevajatele enestelegi, igatahes on kultuurkiht selle
käigus oluliselt kannatada saanud. Kirjanduse põhjal on linnamäe hoovipindala kokku
umbes 2000 m2 ning see on ümbritsetud nelinurkse madala kivimüüriga.
Viimasest oli ka veidi midagi aimata. Kuna Taramägi pole arheoloogide labidat
ja kühvlit eriti tunda saanud, jään ka vastuse võlgu, millised suhted olid tal
umbes kahe ja poole kilomeetri kaugusele jääva Tarakalda linnusega – kas nad
olid üheaegsed või mitte, kummas elati paremini, kas tülisid ka esines jms.
(Uuekooli muinsuskaitsepost andis märku, et koht oleks justkui õige. Linnamägi peitub puude ja põõsaste rägusse)
(Veidigi "lagedam" plats keset lootusetut rägu. Selles kohas pidanuks olema linnuse kultuurkiht, aga võta näpust!)
Igatahes võivad väikesed paigad olla ajaloost nii pilgeni
täis, et ise ka ei usuks, kui oma meeltega ei näeks. Kolm linnusekohta ühe jõe
ääres on ikka kõva saavutus. Kuidas nad kõik sinna ära mahtusid, on muidugi
müstika, aga tõik ise ei näi sellest hoolivat. Pole midagi öelda – tore koht
see Askele, salapäraste askomannide kodumaa.
1 arvamist :
Kirjandust:
Arheoloogia poole pealt:
Toomas Tamla. Virumaa muinasaeg. – Koguteos Virumaa. 1996.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Omaaegse kirjanduse poole pealt:
Bremeni Adam. Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm
Paul Johansen. Die Estlandliste des Liber Census Daniae. Reval, 1933.
Post a Comment