Saaremaa on põnev
koht. Sarnaselt Hiiumaale ja meie teistele saartele on ta minusuguse süvamandrimehe
jaoks alati olnud eksootiline ülemeremaa, kuhu niisama naljalt ei satu.
Tänavusuvine reis oli mu elus alles viies kord seda maalilist maanurka
külastada. Võimaluse selleks andis ansambel Sirgutii kontserttuur 7.–9.
augustil, mille raames külastasime oma muusikaga Kuressaare Merepäevi, Valjala
valla Kungla sadama Perepäeva, Muhu Liiva Hooldekeskust ning Koguva Muhu
muuseumi. Esinemised olid asjalikud, tihedad ja väga mõnusad, kuid nende kõrval
leidsime mahti visiteerida mõningaid Saaremaa ja Muhu muinaspaiku. Neist siin
kõneleksingi.
Tõde tunnistades
on need saared vana aja mälestusi pungil täis ning muidugi oleksin ma soovinud
läbi kolada palju-palju rohkem kohti kui sel korral võimalik. Aga häbi tundma
ei pea – needki kandid, millest siin juttu tuleb, on väga soliidsed. Saaremaa
vanu maalinnasid olen varemgi väisanud, nii et praegusest reisist jäi suurem
jagu neist kõrvale; küll aga sattus teele nii mõnigi ainulaadne koht,
millesarnaseid pole ma varasematel muinasmaareisidel trehvanud. Kuigi
mandrilised satuvad reeglina ikka esmalt Muhule ning hakkavad sealt siis
aegamööda lääne poole liikuma, siis minu reisikiri alustab läänest ning liigub
seejärel järjest ida poole. Sest just sellises järjekorras ma nende paikadega
kohtusin.
Saaremaa oli juba
kaugel muinasajal päris omaette maailm. Saarlased ajasid küll vajadusel teiste
Eesti aladega ühiseid asju, aga otsuseid tegid siiski täiesti omapäi. Tänu hõlpsale
ligipääsule merele said nad harrastada aktiivset meresõitu – kaubareise
Ojamaale, röövkäike Taani valdustesse või sõjasõite Väina suudmesse. Saare
kiired, umbes kolmkümmend hambuni relvastatud sõdalast mahutavad laevad (ladina
keeles piratica’d; nimi vihjab nende
ühele võimalikule kasutusviisile) olid teisteski maades kuulsad ja kurikuulsad.
Tänapäeval teatakse vähem, et Saaremaa oli ka tähtis tööstuskeskus, Ida-Virumaa
rauaaegne vaste. Saare lääneosas käis mitme sajandi jooksul kibe rauatootmine,
millest jätkus lisaks kohaliku vajaduse rahuldamisele ka müügiks kaugemale.
Sealjuures on Lääne-Saaremaa tänasest Ida-Virumaast kõige kaugemal olev
Eestimaa kant.
Muinasmaa(-konna)na
hõlmas Saaremaa lisaks kõige suuremale saarele ka väiksemaid, nagu Muhu ja
toona eraldi saarena oleva Sõrve. 18. sajandi Mellini atlases on praeguse
Saaremaa juures nimi Kurre saar –
Kuressaare – , mida praegu kannab Saaremaa pealinn, ent mida vanasti kandis
nähtavasti terve saar. Levinuim välismaine nimi Ösel pärineb nähtavasti Skandinaaviast, sest sealseis saagades tunti
maad Eysysla nime all. Ey tähendas saart ning sysla oli vana Skandinaavia
administratiivne üksus. Ehk siis on tegemist üsna täpse „Saaremaa” tõlkega.
Ladina keeles sai sellest Eysysla’st Osilia, saksa traditsioonis Ösel/Oesel.
(Kaart kohtadega, mis kirjas või pildis mainimist leiavad. Tekstis
on need numbrid märgitud nurksulgudes. Kaardialus Maa-ametist)
Enne nii-öelda
„päris“-muististe kallale asumist, mille puhul on kindlalt teada, et nad on
muinasmaailmas olnud ja tegusid teinud, pakun aperitiivi. Saare kirdeosas asub Panga
pank [1], Saaremaa üks suuremaid turismimagneteid. Selle majesteetliku,
kohati enam kui 20 meetri kõrguse kaljuseina kohta räägitakse, et selle peal ohverdanud
vanarahvas mareta- ehk karusepäeval (13. juulil; käidi ka mõnel teisel ajal)
kunagise kabeli juures merele õlut ja viina hea õnne saamiseks. Arvati, et kui
seda püha korralikult mitte pidada, nõudvat pank sel aastal endale kas looma
või inimese ohvriks. Sellest on haritud pead koguni oletatud, et vanadel
aegadel võidi Panga pangal tõesti loom- ja inimohvreid tuua. Kuidas sellega
nüüd täpsemalt lood olid, võime tänapäeval vaid oletada, sest see vanarahvas,
kes asju teadis, on praeguseks üldiselt juba mulla alla kolinud. Pole kindel
seegi, kas jutt inimohvritest on tõsi või romantiku hingega haritlaste kaunis
soovunelm. Ehkki Muinas-Eestis polnud inimelude kinkimises vägevamatele
olenditele üldiseks hüvanguks tõepoolest midagi hirmus eriskummalist – sellest
pajatab muhedaid seiku näiteks kroonikamees Henrik – , siis sellest, kas
taolisi asju toona ka Pangal sündis, pole meil tõepoolest vähimatki aimu. Meie
külaskäigu ajal oli meri rahumeelne ning inimohvrite järele nähtavasti ei
janunenud.
(Panga pank vaadatuna ülaltpoolt...)
(...ning altpoolt. Meri on mõnusalt viltu, aga eesmärk oli kaadrisse saada võimalikult palju kaljuseina. See on ikka päris massiivne. Elavama fantaasiaga inimesed võivad pildile juurde mõelda pangalt allakukkuva inimohvri)
Merepanga äärest sõitsime
lõuna poole sisemaale. Loode-Saaremaa on üsna metsane ning siinsetesse
pisikestesse külakestesse tavaline turist naljalt ei satu. Üks taoline küla on Paatsa.
Praegusel ajal tundub see olevat vaikne rahulik nurgake, kus mõnusalt suvitada
ja närve lõõgastada. Rauaaja loojangul ja keskaja koidikul – üleminek ühelt
teisele oli siinmail õhuline nagu jaaniöö – polnud Paatsa rahval vähimatki
mahti lulli lüüa. Ei, siin peksti raugematult rauda, sest juba alates 11. või
12. aastasajast asus Paatsal sepikoda [2]. Sepapoisid tegid tööd
päeval-ööl, tagusid tulist rauda ja valmistasid küllap igasuguseid vidinaid,
mida aeg ja elu nõudsid – nuge, vikateid, kirveid, võib-olla ka relvi, millega laevnikud
käisid meretaguseid maid hirmutamas. Kuna tegijal ikka juhtub, siis Paatsa
sepikoja kolme-nelja tegutsemissajandi (11./12.–14. saj) jooksul leidis
tulekahju käsitöökantsi üles tervelt neli korda. Nii et vähemalt kord saja
aasta tuli see taas maast madalast üles ehitada. Aga ega siis leegid rauale
häda tee, lausa vastupidi!
(Paatsa sepapaja ase on märgitud arheoloogiamälestise kaitsetahvliga. Taamal paistab teinegi tahvel, mis viitab...)
Sepapajast
mõnikümmend meetrit kagu pool olid samuti majad, millest on maa sees säilinud mitmed
ahjujäänused. Millalgi otsustati sinna kokku kanda madal ringvall, mida võib
tänapäevalgi rohu seest ära tunda. Nähtavasti kasvas Paatsa peremehe
privaatsusevajadus ühel hetkel nii suureks, et ta otsustas oma elamisele tara
ümber ehitada. Noh, kui valida, kas linnus või mitte-linnus, siis mina pooldaksin
samuti esimest varianti. Nagu iga teinegi normaalne Eesti inimene. Ringvall
piiras umbes 1500 ruutmeetri suurust ala, mis ehitati hooneid täis. Neist on
kaevamistel leitud ühe ristpalkhoone jäänused kisklaudadest põranda ning nurgas
oleva ahjuga. Mullas peituvad tagilibled ja rauaräbu reedavad, et tara taga
nokitseti samuti rauatööd teha. Küllap tasus see hobi end igati ära. Paatsa lähedale
jääb Küdema laht, kus võis asuda vana sadamakoht. Nii et rauakraam alusele ning
väljamaale parseldama! Käsikäes sepikojaga elas linnus 14. sajandini.
(...madalale ringvallile. Muinasaja lõpus ja keskaja alguses asus siin nähtavasti linnus, kus samuti rauatööd armastati)
Seda, kust Paatsa
sepad oma raua said, läksin järgmisena uurima.
Kaugelt seda
kohta otsida ei tule. Küll aga on Tuiu Rauasaatmemäed [3] – nõnda
kutsutakse seda muistset rauatootmispaika – keset metsa, kuhu viivad teed pole
mõeldud just päris igasugusele sõidukile (eriti mitte madala põhjaga
sportautodele). Kuigi suunaviitasid võinuks tihedamalt olla, leidsin ma õige
koha üsna kiiresti üles. Äge on see, et lisaks fanaatilisele
arheoloogiapedandile, kes suudab vaimustuda ka suvalisest lohust või muhust
keset kõige võikamat võsa, on siin üht-teist vaadata ka teistel, mõõdukamatel
huvilistel. Väikeste laudadest varikatuste all tervitavad külalist paar savist
mätsitud rauasulatusahju, mis meenutavad veidi suuri ilma põhjata lillepotte. Ahjudel
on külje peal maapinna ligidal väike avaus ning kõrgemal ahjul jookseb kõrgemal
küljel kolm ülestikust mulku. Kolmas varikatus laotub kivilademe kohal, mis võib
olla kunagise ahju alus.
(Teel Tuiu Rauasaatmemägedele sattusin kokku ühe kohalikuga. Meie jutt jäi paraku lühikeseks)
(Rauasulatusahjud tõendavad, et jõudsin täitsa õigesse kohta)
Need
rauasulatusahjud ise pole mõistagi muinasaegsed – selleks näevad nad ainuüksi
liiga korralikud välja – , vaid ehitatud 1980. aastatel eksperimendi korras,
uurimaks järgi, kuidas see vanaaegne rauategemine ikkagi käib. Siitsamast on
välja kaevatud mitme sarnase muinasaegse ahju jäänused. Ega ma ise selles
vallas nüüd teab mis seletaja pole, aga niipalju, kui sellest kosmosefüüsikast
aru olen saanud, on neid ahjusid eelkõige läinud vaja selleks, et anda
rauamaagile vajalikku kuumust ja hapnikku. Kui maak oli soost või veest välja
nopitud – Tuius on piisavalt sobivaid märgalasid – , kuivatati see ning
põletati tuleriidal, et mittevajalik jama maagist välja saada. Lisaks läks
rauasulatamiseks tarvis palju sütt, mida põletati mätastega kaetud õhuvaestes miiliaukudes.
Edasi tulidki mängu saviahjud, mis võisid olla kas täielikult maa peal või
osaliselt maasse süvendatud. Ahi aeti kuumaks ning sellesse laoti vaheldumisi
söe ja maagikihid. Läbi õhudüüsi pumbati lõõtsaga ahju õhku juurde, kuni läks
juba päris kuumaks, umbes 1200–1400º C-ni. Raudoksiid ning jääkained sulasid
vedelaks ning voolasid ahju küljel oleva augu kaudu välja. Maagist taandatud
raud vajus ahju põhja. Kogu protsessist tekkis ohtralt šlakki (umbes kolm korda
rohkem kui rauda), millega polnud muud tarka peale hakata kui loodust reostada.
Toorrauda tuli veel kuumutada ja sepistada, et ta oleks võimalikult
kvaliteetne. Saadud rauakangidest oli juba võimalik teha kõikvõimalikku muud
ilusat.
(Justkui oleks Eestimaa metsades leidnud termiidipesa)
(Pilguheit tundmatusse)
Rauatootmisega
alustati Tuiu kandis juba 8.–9. sajandi paiku, kuid hoo sai ettevõtmine sisse
12. sajandil, kestes 14. sajandini. Umbes kahesaja viiekümne aasta jooksul suudeti
siinkandis soomaagist välja võluda 1500–2000 tonni rauda. See teeb aastaseks
tootluseks 6–8 tonni. Ja võtkem arvesse, et seda kõike tehti ju peamiselt
käsitsi. Nii suuremahuline tootmine ei jäta kindlasti jälgi jätmata. Rauasaatmemägede
luidetelt on 10 km2 suuruselt maa-alalt loendatud kokku enam kui
sada rauaräbukuhja ning uuritud on vähemalt seitset rauasulatuskohta. Omal
ajal, kui tööstus täiel määral õitses, võis see kant välja näha praegusest tõesti
väga erinev – puudest lage, siin-seal laiutamas šlakihunnikud nagu
eelajaloolised miniatuursed tuhamäed, nõgiste nägudega vennikesed
sulatusahjudele kuuma andmas, õhus heljuv suitsuvine...
Muinasindustriaalromantika oma parimal kujul! Jään ootama vastavateemalise
subkultuuri teket.
(Madal šlakikuhelik metsa all. Selliseid on Tuiu kandi luidetel loendatud üle saja)
(Teinegi šlakihunnik. Tuhamägede muinasaegne eellane)
(Keegi varasem külastaja oli veidi šlakki sambla alt välja kraapinud. Sellised nad ongi, üsna ebamäärased tombud)
Tegelikult
toodeti muinasajal rauda tublisti ka Virumaal, nii et uusaja Ida-Virul on
iidsed eeskujud lähedalt võtta. Loode-Saaremaast jäid need aga siiski omajagu
maha.
Järgmine
muinaspaik tõuseb teiste seast esile oma unikaalsusega. Kaali
meteoriidikraater [4] erilist tuvustamist ei vaja. See stratosfäärini
kuulus maailmaime on mainimist leidnud minu blogis varemgi, täpsemalt 15.
märtsil, kui pajatasin Virumaal asuvast Ebavere mäest. Vastavalt Henriku
kroonikale olevat ühelt Virumaa ilusalt mäelt jumal Tharaphita lendu tõusnud
ning Saaremaale lennanud. Kuigi seda nüüd surmkindlalt kinnitada ei saa, on
laialt levinud arvamus, et Tharaphita lennu loos võis olla säilinud vana
mälestus meteoriidi maandumises keset Saaremaad (kus ta kukkus täpselt järve.
Milline peen kokkusattumus!). Kõigi märkide kohaselt saabus meteoriit
Muinas-Eesti õhuruumi kirdest Vadjamaa poolt, vuhisedes üle Viru, Järva ja
Läänemaa ning tabades Saaremaad, olles vahetult enne maa puutumist mitmeks
tükiks lagunenud – sellepärast on Kaalis kraatreid tegelikult vähemalt üheksa,
neist enamik tagasihoidlikud. Meteoriidi trajektoor ja saarlaste jumala
Tharaphita lennukaar näivad väga täpselt kattuvat, juhtides paljude (näiteks
Lennart Meri või arheoloog Vello Lõugase) otsivad mõtted sellele, et need
tegelased võivad olla üks ja sama nähtus. No ja tõepoolest, miks ka mitte!
(Kaali kraatrijärv oli tänavusel kuival suvel päris tillukeseks lombiks kahanenud)
Kaali katastroofi
toimumisaja osas räägivad erinevad tõendid justkui eri juttu. Kõige äsjasemate
dateeringute kohaselt leidis see väikse tuumapommi plahvatusega võrdne kärgatus
aset vanemal pronksiajal, umbes 1650–1510 eKr. Pauk oli kindlasti väga kõva
ning kaja sellest ulatus kaugele-kaugele väljapoole Eestit. Mõni lähemalseisja
võis lööklaine tõttu koguni oma elu kaotada, aga ka neil saarlastel, kel hing
sisse jäi, polnud kõrvakuulmine kindlasti enam kunagi päris endine.
(Rahvajutud väidavad, et Kaali järv on põhjatu. Empiirilised vaatlused seda ei kinnita, kuid tasub olla ettevaatlik, sest ka põhjamuda on mitme meetri paksune)
Niivõrd
eriskummaline sündmus pakkus tublisti arutlemist ja kõneainet ning tõenäoliselt
muutus kraater juba oma sünnist alates austatud ja kardetavaks paigaks. Kuid
mitte päris puutumatuks. Kraatri ümber ehitati lai kiviaed, ning kraatrivalli
kirdeosalt on leitud pronksiaja lõpu – rauaaja alguse kultuurkiht. Selles
leidub igasugust elamisest ja toimetamisest mahajäänud kraami – potikilde,
luust esemeid, pronksisulatustiiglite ja valuvormide juppe jms. Nähtavasti asus
kraatriserval väike linnus, sealjuures aga üsna eriline linnus. Kuigi me ei
tea, mida seal täpsemalt tehti, võib paiga erilisust arvestades uskuda, et eks
ta üks väga tähtis ja püha linnus pidi olema ning vahest toimusid siin ka
mingid pühad toimingud (sõna „riitus” kõlab minu meelest nagu puuriida
ladumine, sestap väldiksin seda, kui vähegi võimalik).
(Kuskil selle koha peal asus pronksiaja lõpu ja rauaaja alguse asula. Trepp, pingid ja pargirada on tublisti nooremad)
Koha austamine
jätkus ka pärast linnuse hülgamist. Rooma rauaajal, umbes 3.–5. sajandil maeti varasema
asula alale maha hõbedast kaelavõru ja kaks käevõru. Kahtlemata mäletati Kaalit
hästi ka veel muinasaja lõpul (sellele võib viidata näiteks juba mainitud Tharaphita-lennu
pärimus) ja hiljem, uusajal. Rahvasuu on järve kutsunud Pühajärveks ja
läheduses asuv metsatukk kandis Püha metsa nime. Aastatuhandete jooksul on
pärimus ja suhtumine sellesse eriskummalisse paika kindlasti küll palju
muutunud, kuid Kaali meteoriidikraater on au sees tänapäevalgi.
Saaremaa ja
Muhumaa reisi viimasel päeval, olles esinenud Liiva Hooldekodus ning oodates
viimast kontserti Koguva Muhu Muuseumis, tegime muuhulgas aega parajaks Muhu
Linnuse küla maalinna [5] uudistades. Esimest korda käisin siin oma tosinkond
aastat tagasi. Tollal tundusid vallid kuidagi nagu hoolitsetumad olevat, praegu
hakkas kesksuviselt kõrge hein ja elurõõmu nautiv võsa kuidagi teravamalt
silma. Aga ka tollal olid linnusest jäänud vaid sakilised vallivared – kantsi kuulsusepäevad
olid jäänud seljataha.
(Muhu maalinna sakilised vallid on võsastumas. Keset õue seisev kivisammas on mälestusmärk linnuse kaitsjatele 1227. aastal)
Eestis ja kogu
maailmas on palju-palju-palju linnuseid, mille vägitegudest pole 21. sajandini
ulatunud vähimatki aimu ning sellest on tegelikult päris kahju, sest ilmselt
nii mõnelgi neist oleks pajatada üht-teist põnevat. Muhu maalinn on siinjuures
üks neist vähestest õnnelikest väljavalitutest, kelle elust on mõningaid juhtumisi
kirja pandud ning see kirjapanek on edukalt vastu pidanud ka Aja teravatele
rotihammastele.
Mis siin pikemalt
keerutada – Muhu linnuse juures toimus 1227. aasta talvel vihane lahing, mida
on tagantjärele peetud Eesti vallutamise viimaseks tapluseks. Muidugi võib
lõpudaatumit nihutada ka kuhugi mujale (näiteks Kaarma maalinna piirasid
sakslased saarlaste ülestõusu ajal veel 1261. aastal), ent ajalooteadusele juba
kord meeldib otsida ja leida ajavoost kindla alguse ja lõpuga sündmuseid.
Igatahes 1227.
aasta jaanuari lõpus kogusid ristisõdijad kokku suure väe (väidetavalt koguni
20 000 meest), kuhu kuulusid riialased, Liivimaa piiskop koos semgalite
piiskopiga, mõõgavennad eesotsas oma meistri Volquini, alistatud liivlased,
lätlased ja eestlased. Olles kuskil Pärnu jõe suudme kandis kokku saanud ning
missatalituse pidanud, hakkas vägi üle jää Muhu suunas astuma. Lõunatuuled ja
vihmavesi olid jää teinud siledaks kui klaas, mistap sõjamehed ja ratsud
pidevalt tasakaalu kaotasid ja ümber kukkusid.
Üheksandal päeval
jõudis see pidevast käntsakäimisest äraklobitud sõjavägi viimaks tõotatud Muhu
(Mone) randa, linnuse lähedusse. Kohe
alguses sattusid nad linnuse omadega taplusse, mis aga kuhugi ei viinud, sest
muhulased tõmbusid maalinna kaitsvate seinte vahele. Läbirääkimised ei viinud
samuti mitte kuhugi. Algas aktiivne piiramine. Mõlemad pooled kasutasid
patarelle, et vaenlasele kive ja pahandusi kaela saata. Piirajad valmistasid
sea, mille all kaevasid valli maha, et seejärel kohe valli kõrvale puust torn
püstitada. Torni otsast saatsid nad linnusesolijate poole ammunooli ja odasid;
viimased aga ei jäänud vastust võlgu, vaid andsid omalt poolt vihaselt vastu.
Tülis möödus kuus päeva. Siis otsustasid ristisõdijad asja korralikult käsile võtta
ning asusid raudkonksuga linnusest palke välja tõmbama. Kõik olid väga elevil. Kristlased
karjusid ja palusid jumalat, muhulased karjusid ka, rõõmustades Tharaphita üle.
Mul ei saaks olla midagi selle vastu, et inimesed on rõõmsad, aga see päev
lõppes küll linnuse kaitsjatele nukralt. Sest hoolimata sellest, et linnuse
kivivall oli jääs ning väga libe, ronisid vallutajad siiski üles kindlustustele
ja linnuse sisse, millele järgnes suur tapmine ja vara omastamine. Niiviisi
langes Muhu maalinn pärast raevukat vastupanu.
(Muhu maalinna väravakoht)
(Paiguti, näiteks värava juures, on vallid siiski veel päris võimsad)
Ristisõdijate
vägi suundus kohe pärast linnuse põlemapanemist edasi Saaremaa südaaladele,
Valjala (Waldia) maalinna juurde, mis
võeti samuti piiramisrõngasse. Küllap olid kuuldused Muhu rängast saatusest
sinnagi jõudnud, igatahes pärast vallutajate piiramismasinate demonstratsiooni
Valjala alistus ning võttis vastu ristimise sakramendi. Saarlased andsid
lepingu kinnituseks pantvange ning lubasid varem vangistatud rootslased (kas
sündis see ehk 1220. aastal Lihula all?) vabaks lasta. Tõsi, kroonik ei maini
otsesõnu, kas see ka tegelikult aset leidis, sest tal oli oma ajaraamatu
lõpetussõnade kirjapanekuga kiire taga. Sest ta ütles, et „ ...kogu rahvas
ristitud, Tharaphita välja heidetud, vaarao uputatud, vangid vabastatud,
pöörduge rõõmuga tagasi, riialased!” Kõik läksidki tagasi koju, aga Saaremaa
jäi veel terve 13. sajandi jooksul ikkagi märksa iseseisvamaks kui nii mõnigi
teine piirkond siinpool Läänemere laineid.
Teine Muhu
maalinna kannatuste aeg leidis aset 19. sajandi lõpul, kui Väikese väina tammi
ehituseks võeti materjali linnusevallist. Ehkki kõike ära viia ei jõutud, on
tehtud kahju ikkagi tõsine – ringvall on justkui mingi hiiglasliku eluka poolt pooleldi
ära näritud. Rumal-usinatel töömeestel jätkus ometi niigi palju tähelepanu, et
tassimise käigus leida kaks ehteid ja kaale sisaldavat aaret, mis sinna
arvatavalt piiramise ajal oli peidetud.
Minu külaskäik ei
haaranud paljusid vägevaid Saaremaa monumente, nagu maalinnasid Valjalas,
Kaarmal, Lihulinnas ning mujal, samuti viimastel aastatel kuulsaks saanud Salme
viikingilaevade puhkepaika. Jäägu nad praegu rahulikult sinnapaika – küll tuleb
kord aeg, mil mu nüri sulg ka neid kirjeldama kukub. Kel võimalus, käigu ja
nähku neid kohti oma silmaga ning las leiavad need muljed tee kirjapanekuks!
Seniks aga püsigem kuuldel!
1 arvamist :
Kirjandust:
Marju Kõivupuu. 101 Eesti pühapaika. Tallinn, 2011.
Valter Lang. The Bronze and Early Iron Ages in Estonia. Estonian Archaeology, 3. Tartu, 2007.
Vello Lõugas. Kaali kraatriväljal Phaethonit otsimas. Tallinn, 1996.
Marika Mägi. Piirkonnad ja keskused. Asustus muinasaja lõpu ja varakeskaegsel Saaremaal arheoloogiliste, inimgeograafiliste ning ajalooliste allikate andmeil. Keskus – tagamaa – ääreala. Uurimusi asustushierarhia ja võimukeskuste kujunemisest Eestis. Tallinn – Tartu, 2002.
Kristiina Paavel, Aivar Kriiska. Teadlased taas Kaali kraatris. Tutulus. Eesti Arheoloogia Aastakiri, 2014.
Jüri Peets. Siis, kui raud tuli. Eesti aastal 1200. Tallinn, 2003.
Jüri Peets. The Power of Iron. Research into Ancient Times, 12. Tallinn, 2003.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Post a Comment